5 نکته در حفظ و نگهداری فرش که موجب افزایش عمر آن می شود

پیدا کردن و خرید فرش مورد علاقه، آخر کار نیست. حال شما می بایست فرشی که باب میلتان واقع شده را تا میتوانید حفظ کنید تا برای مدت طولانی تری از زیبایی آن لذت ببرید. اما چگونه می توان عمر فرش را افزایش داد. در این مقاله نکاتی را جمع آوردی کردیم که رعایت کردن آنها باعث می شوند شما دیرتر مجبور به تعویض فرش خود باشید که از لحاظ اقتصادی هم برای شما به صرفه تر خواهد بود.  

1. خرید فرش با الیاف با کیفیت تر 

اولین و مهم ترین نکته در عمر فرش این است که شما فرش با کیفیت خریداری کنید. خریداری کردن فرش های ارزان قیمت و پلی استر، در درازمدت هزینه و زیان بیشتری برای شما خواهند داشت چرا که عمر آنها بسیار پایین می باشد و شما هرکاری که بکنید این فرش ها هم خیلی زود شفافیت و رنگ خود را از دست خواهند داد و هم خیلی زود کوبیده شده و سفت می شوند. فرش های ارزان قیمت یک الی دو سال بیشتر مهمان شما نخواهند بود، البته تا پنج سال هم قابل استفاده هستند اما زیبایی ظاهری خود را به کلی از دست خواهند داد. در صورتی که فرش هایی که با الیاف با کیفیت بافت می شوند مثل الیاف اکرولیک با رنگ با کیفیت بافته شده و رنگ این فرش ها به آسانی شفافیت خود را از دست نداده و در برابر نور آفتاب، شست و شو و غیره مقاوم است. علاوه بر آن الیاف آکرولیک بعد از پا خوردن خیلی دیرتر میخوابند و فرش شما لطافت خود را حداقل برای پنج الی ده سال حفظ خواهد کرد. 

2. جارو کشی و نظافت  و شست و شوی مرتب فرش

نظافت فرش از مهم ترین نکات در حفظ عمر فرش می باشد. چرا که وقتی ذرات روی فرش یا داخل فرش قرار میگیرند باعث می شوند اثر فرسایشی پاخوردن چند برابر بیشتر روی فرش تاثیر بگذارد و عمر آن تقلیل می رود. علاوه بر آن شما وقتی فرش خود را نظافت میکنید خصوصا اگر از جاروبرقی استفاده کنید الیاف مجدد از حالت خوابیده به حالت ایستاده بازخواهند گشت و همچنین از بهم چسبیدگی و خوابیدگی و شکستگی الیاف جلوگیری به عمل خواهد آمد. همچنین شایان ذکر است که باکتری نیز در پروسه فرسایش و از بین رفتن فرش موثر است پس شست و شوی به موقع فرش نیز باعث باکتری زدایی و افزایش طول عمر فرش شما خواهد شد. پس فراموش نکنید که حداقل شش ماهی یک بار فرش خود را به صورت اصولی شست و شو دهید و یا به مراکز قابل اعتماد بسپارید. 

3. با کفش یا دمپایی های رو فرشی روی فرش قدم نزنید

کفش و دمپایی به علت اینکه معمولا از پای انسان سفت تر هستند، اثر بدتری روی فرش شما خواهند گذاشت. خصوصا اگر با کفش از بیرون منزل بیاید و روی فرش قدم بزنید میزان بالایی باکتری به فرش وارد میکنید که همین باکتری باعث کاهش عمر فرش شما خواهد شد. پس بهتر است تا آنجا که امکانش هست از قدم زدن با کفش چه کفش بیرونی و چه کفش رو فرشی خود داری شود. 

4. مبل ها را روی فرش قرار ندهید و یا از کفش مبل استفاده کنید

مبل و تخت و کمد وزن زیادی دارند و وقتی روی فرش قرار میگیرند باعث فشردن فرش و از بین بردن الیاف زیر آن می شوند و چه بسی بعد از مدتی طولانی این فشار به تار و پود فرش رسیده و بعد از رسیدن باکتری به تار و پود می تواند باعث پوسیدگی فرش و پارگی فرش در شست و شو های آینده شود. پس بهترین کار این است که در درجه ی اول، مبل هارا خارج از فرش بچینید جوری که روی فرش قرار نگیرند و یا اگر فرش شما بزرگ می باشد و ناچار هستید لوازم خانه را روی فرش قرار دهید ، حتما برای لوازم خانگی خود کفش تهیه کنید تا ضربه ی وارده به فرش به حداقل برسد. این فرش ها را اکثر مبل فروشی ها برای فروش موجود دارند و به راحتی قابل تهیه می باشند. این کفش ها سطح تماس بین پایه مبل و فرش را افزایش میدهند و مانع از ورود آسیب به فرش می شوند. 

5. تا جایی که ممکن است پرده های خانه را بکشید

نور مستقیم آفتاب حاوی اشعه هایی هست که چه برای انسان چه برای فرش مضر هستند. این نور مستقیم در طی زمان طولانی، باعث آسیب رنگ و شفافیت فرش و همچنین کاهش عمر فرش و پوسیدگی آن خواهد شد. پس در مواقعی که با نور مستقیم خورشید کاری ندارید، می توانید پرده های منزل خود را بکشید تا از بروز آسیب به فرش خود جلوگیری کنید. البته فرش های اکرولیک در برابر نور خورشید بسیار مقاوم تر از فرش های پلی استر هستند اما در هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کند و بهتر هست تا می توانیم هوای فرش خود را داشته باشیم!