نکات مهم در تمیز کاری و شست و شوی فرش

مهم ترین نکات در مورد نگهداری و شست و شوی فرش

فرش بیش از هر وسیله ی دیگری در منزل شما در معرض آلودگی قرار دارد. آلودگی می تواند شامل ذرات غذا باشد که با یک رفت و روب ساده برداشته می شوند و یا میتواند شامل لک ها در اثر ریختن مواد غذایی یا شیمایی رنگ دار باشد و همچنین می تواند شامل کثیفی خود فرش در اثر پا خوردن باشد. به این دلیل است که تمیز کاری مرتب فرش از اهمیت بالایی برخوردار است تا فرش شما جلوه ی خود را از دست ندهد و همچنین آلوده بودن فرش شما می تواند به بیمار شدن خود شما بی انجامد چرا که ما یا فرزندما مرتبا دست خود را ممکن است روی فرش بگذراد و آلودگی فرش نیز مضرات خاص خود را خواهد داشت. اما به منظور بهترین ماندگاری فرش، هر چند وقت یک بار باید فرش را نظافت و شست و شو کرد و بهترین روش برای انجام آن چیست ؟

بهترین زمان برای رفت و روب و شست و شوی فرش

شما می بایست حداقل هفته ای یک بار فرش خود را با جاروی دستی یا برقی رفت و روب کنید. وجود ذرات کوچک و بزرگ روی فرش و پاخور شدن آنها می تواند به فرش شما آسیب برساند.  همچنین در صورتی که هر لکه ای روی فرش شما ایجاد شد، چه در اثر مواد غذایی یا مواد شیمیایی، شما می بایست در سریع ترین و کوتاه ترین حالت ممکن نسبت به پاکسازی  فرش خود اقدام کنید در غیر این صورت احتمال دارد لکه کهنه شده و پاکسازی آن در آینده کاری بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن شود. 

شست و شوی فرش نیز باید شش ماهی یک بار صورت گیرد. چرا که فرش در مواجه با میزان بسیار بالایی از باکتری ها قرار دارد که شست و شوی شش ماه ی آن هم برای سلامت شما و هم برای سلامت خود فرش امری ضروی می باشد. شست و شوی فرش را میتوانید خودتان در خانه انجام داده و یا به مراکز شست و شوی قابل اطمینان با ضمانت بسپارید. حال روش های مختلف شست و شوی فرش را به تفکیک برای شما توضیح میدهیم.

شست و شوی سریع فرش با استفاده از شامپو فرش

برای شست و شوی فرش با شامپو فرش نیاز به شامپو فرش، برس و جارو برقی دارید. ابتدا فرش را جارو بکشید تا هیچ ذره اضافی روی فرش باقی نماند. سپس شامپو فرش را با آب گرم ترکیب کرده و داخل سطل بریزید. شامپو فرش را روی تمام سطح فرش پاشیده و سپس با برس روی فرش بکشید تا تمیز شده و روی آن کف کند. حال فرش را با مقداری آب بشویید تا کف شسته و جدا شود. فرش را برای مدتی رها کنید تا خشک شود و بعد از خشک شدن مجدد با استفاده از جاروبرقی فرش را جارو بکشید. 

شست و شوی عمقی فرش

همانطور که گفته شد شما می بایست به خاطر سلامتی خودتان هم که شده حداقل دوبار در سال فرش خود را شست و شو دهید. به منظور شست و شوی عمقی فرش خود ابتدا فرش را به صورت کامل با استفاده از شلنگ آب بخیسانید. شامپو فرش را روی فرش پخش کرده و سپس با فرچه خوب روی فرش بکشید تا فرش کف کند و کثیفی ها پاک شوند. حال مجدد با شلنگ آب فرش را بشویید تا کف ها کاملا شسته و جدا شوند. یک پارو را در جهت خواب روی فرش بکشید تا آب فرش تا آنجا که ممکن است گرفته شود. فرش را لوله کرده و در جهت شیب دار قرار دهید تا آب آن گرفته شود. بعد از چند ساعت آن را زیر آفتاب پهن کرده و منتظر باشید تا خشک شود. 

در استفاده از محلول شوینده و آب زیاده روی نکنید

ممکن است فکر کنید هرچه بیشتر از شوینده استفاده کنید نتیجه بهتری خواهد داد اما اینطور نیست. استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث کمتر شدن تاثیر گذاری آن و سخت تر بودن پاک کنندگی لک ها و حتی آسیب به فرش شما شود. همچنین استفاده بیش از حد از آب و سنگین شدن بیش از حد فرش از آب خوردن نه تنها باعث طولانی تر شدن پروسه خشک شدن می شود بلکه می تواند باعث آسیب به بافت و تار و پود فرش شما شود. همچنین مواد شوینده برای سلامتی شما نیز مضر هستند که بهتر است حتما از دستکش استفاده کنید. 

فرش را خودمان بشوییم یا به قالی شویی بسپاریم؟

در صورتی که قالی شویی خوب و با ضمانت میشناسید که کارشان را اصولی انجام میدهند، می توانید فرش خود را به قالی شویی بسپارید. متاسفانه مراکز زیادی بدون اهمیت به فرش شما و استفاده از مواد و روش های غیر اصولی در شست و شوی فرش باعث پوسیدگی و رنگ رفتگی و پارگی فرش ها می شوند که خیلی مهم است قبل از سپردن فرش خود به قالی شویی ها ابتدا درمورد آنها تحقیق کنید یا حداقل از انها بخواهید سلامت فرش شما بعد از شست و شوی را تضمین کنند.