فرش 1200 شانه بخریم یا فرش ۱۵۰۰ شانه؟

فرش 1200 شانه بخریم یا فرش ۱۵۰۰ شانه؟

اگر شما قصد خرید فرش ماشینی دارید بهتر است اطلاعاتی در مورد فرش ماشینی داشته باشید. از ویژگی های اساسی فرش ها که باعث تمایز بین آنها می شود می توان به جنس نخ، نازکی، ارتفاع خاب ، قیمت فرش، ظرافت و تراکم فرش اشاره کرد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به بررسی اجمالی ویژگی‌ها و تفاوت های اساسی فرش ۱۲۰۰  شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه بپردازیم تا در نهایت شما به عنوان خریدار راحت تر تصمیم بگیرید کدام فرش را برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید.

عوامل اصلی در تمایز فرش های ماشینی:

  • تراکم بافتبه تعداد گره ویا رج بافته شده در طول فرش تراکم گفته می شود برای به دست آوردن تراکم می‌توانیم 10 سانت از پشت فرش را در طول اندازه بگیریم و تعداد گره های موجود در این 10 سانت را بشماریم مثلا در فرشی با تراکم 200 باید تعداد 200 گره باشد.

            نکته مهم در رابطه با تراکم فرش:

 برای فرش هایی با تراکم بالاتر از 2000 این فرمول کمی تغییر می‌کند و باید برای به دست آوردن آن ضریب 3 را در نظر گرفت به عنوان مثال فرشی با تراکم 2550 در 1 سانت از آن 85 گره وجود دارد که در یک متر 850 گره می‌شود که با ضریب 3 عدد 2550 گره وجود دارد که نشان دهنده این است که این فرش تراکم 2550 است. تراکم فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه ، ۴۵۰۰ و تراکم فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ، ۳۶۰۰ است. بطور کلی تراکم فرش زیبایی و طول عمر فرش را به همراه دارد و شانه فرش میزان ظرافت و ضخامت فرش ماشینی را مشخص می کند.

   ظرافت طرح فرش توس

  • ارتفاع خاب از دیگر مشخصات فنی فرش ها ارتفاع نخ های خاب است. ارتفاع نخ خاب بر زیباتر  جلوه دادن طرح فرش ماشینی تاثیر دارد . برای این منظور ارتفاع نخ خاب فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه را کاهش می دهند تا طرح فرش بهتر جلوه دهد . ارتفاع نخ خاب در فرش های ۱۵۰۰ شانه به طور متوسط ۶ میلیمتر است. البته در برخی تولیدات این عدد شاید ۱ میلیمتر بیشتر یا کمتر شود.  ارتفاع نخ خاب در فرش های ۱۲۰۰ شانه به طور متوسط 7 میلیمتر است. البته در برخی تولیدات این عدد شاید ۱ میلیمتر بیشتر یا کمتر شود.

 فرش ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ از خاب کمتری نسبت به ۱۲۰۰ شانه برخوردار است بنابراین ضخامت بسیار کمتری دارد . پس برای نشستن روی فرش  و یا استفاده در مکان های پر رفت و آمد کفپوش مناسبی نمی‌باشد و نمی تواند به طور کامل از سرمای کف سالن جلوگیری کند و بیشتر جنبه زیبایی و خاص دارد . 

 

  • نازکی نخ: نخی که برای فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه استفاده می شود باید نخی بسیار نازک باشد تا بتواند حجم زیادی از تعداد گره ها را در کنار هم قرار دهد و نقش ها و گل های فرش را به زیبایی نشان دهد. اگر در فرش ۱۵۰۰ شانه از نخی که ظریف نباشد استفاده شود در آن صورت ممکن است طرح ها قابل دیدن نباشند و نقشه فرش شفافیتی نداشته باشد. به طور کلی با بالا رفتن تراکم فرش، ضخامت نخ کاهش می‌یابد. ظرافت نخ در فرش 1500 شانه باعث نرمی و لطافت بالا و ریز بافتی و ریز نقشی فرش شده است.

          همچنین بخوانیدنگاهی به ویژگی های فرش 1200 شانه    

  • ظرافت فرش: با توجه به استفاده از گره های ریزتر در بافت فرش ۱۵۰۰ شانه، فرشهای ۱۵۰۰ شانه نسبت به فرش های ۱۲۰۰ شانه ظریفتر می‌باشند. طرح ها و نقشه های فرش ۱۵۰۰ شانه به دلیل شانه و تراکم بالایی که دارد از وضوح بیشتری برخوردار است. فرش ۱۵۰۰ شانه به‌عنوان ریزبافت‌ترین فرش ماشینی موجود چیزی حدود ۳۰ درصد ظرافت بیشتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه دارد اما در کل هر دو از نظر نقشه و رنگ‌بندی کاملاً به‌روز و متنوع هستند.

                        فرش ۱۵۰۰ شانه   

  • جنس نخ: در بازار فرش الیاف مختلفی همچون BCF ، پلی استر و ورجین وجود دارد، اما بهترین الیافی که در بافت فرش استفاده می شود الیاف اکریلیک است . الیاف اکرلیک به تنهایی مشکلاتی را در بر داشت ، به همین خاطر  الیاف اکریلیک را طی فرایند بخاردهی به الیاف اکرلیک هیت ست شده تبدیل و سپس در بافت فرش به کار بردند. در فرش های ۱۵۰۰ شانه از الیاف اکرلیک هیت ست شده استفاده می شود. البته باید گفت الیاف به کار رفته در این ۲ نوع فرش جزء تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه محسوب نمی شود، زیرا در حال حاضر مرغوب ترین الیاف که همان آکریلیک هیت ست شده باشد در بافت این دو فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: مزایای نخ هیت ست شده

  • قیمت فرش: فرشهای ۱۵۰۰ شانه نسبت به فرش های ۱۲۰۰ شانه قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر دارند. همچنین جنس نخ خاب و تراکم نیز در قیمت نهایی تاثیرگذار است. برای مشاهده رنج قیمت فرش های ۷۰۰ شانه،۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرش توس مشهد مراجعه کنید.

  • عمر فرش: عمر فرش  علاوه بر نوع نخ استفاده شده به نحوه استفاده از فرش بر می‌گر‌دد.در نظر گرفتن شرایط محیط استفاده و انتخاب فرش متناسب با آن می تواند در طول عمر فرش تاثیر زیادی بگذارد.به عنوان مثال قرار دادن اجسام سنگین مانند مبل روی فرش‌های ۱۵۰۰ شانه باعث کاهش عمر این فرش خواهد شد. 

  
نتیجه گیری:
در کل اگر در نظر شما زیبایی و لوکس بودن فرش مهمترین ملاک محسوب می شود و فردی هستید که به دکوراسیون و تزیین محیط خود اهمیت زیادی می دهید و در فضای مورد نظر شما رفت و آمد زیاد نیست بهترین گزینه برای انتخاب شما فرش ۱۵۰۰ شانه است زیرا با بالاترین ظرافت بافته شده و می تواند کامل کننده زیبایی فضای مورد نظر شما باشد اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با نگاه اقتصادی دنبال زیبایی و همچنین دوام در استفاده از فرش هستید به عنوان کارشناس فرش به شما فرش ۱۲۰۰ شانه را پیشنهاد می کنیم.


 اگر با وجود مطالعه این مقاله هنوز در انتخاب فرش خود شک دارید می توانید با تماس گرفتن با مشاوران ما درفرش توس مشهد بهترین انتخاب را داشته باشد و  علاوه بر خرید اینترنتی راحت و بدون دردسر ، ارسال رایگان و تحویل کالا درب منزل را نیز  با ما در فروشگاه اینترنتی فرش توس مشهد  تجربه کنید.
09152004458