چگونه خرید فرش ماشینی را با آگاهی انجام دهید؟؟

خرید فرش ماشینی را با دانش و آگاهی انجام دهیم!!

بدیهی است که مهم ترین جزء در طراحی دکوراسیون داخلی منزل فرش می باشد. شما با انتخاب یک فرش شکیل برای منزل خود، فضایی ایده آل و آرامش بخشی را برای خود فراهم آورید.  اما برای رسیدن به این آرامش چه باید کرد؟ 
در هنگام خرید فرش ماشینی برای منزل یا محل کارتان به عوامل زیادی باید دقت نمود، درابتدا کیفیت و مقدار هزینه ای که می خواهید برای خرید صرف کنید را باید در نظر بگیرید. هر دو عامل خاصه هزینه، در تصمیم گیری برای خرید فرش ماشینی یا دست بافت کمک کننده است.
برای خرید فرش ماشینی مناسب شما به خوبی بایستی با سبک زندگی خود آشنا باشید، سبک زندگی هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. برای مثال امکان دارد شما در منزلتان کودک داشته باشید و یا منزل شما رفت و آمد زیاد است و یا فردی هستید که در منزل ورزش می کنید اگر جز این دسته افراد هستید پیشنهاد می کنم حتما از فرش های تیره و تقریبا شلوغ استفاده نمایید که کثیفی را کمتر نشان می دهند اما اگر فردی تنها هستید و یا جمعیت خانوادتان کم است و رفت آمد آنچنانی ندارید می توانید از فرش های کم تراکم و زمینه روشن نیز استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید اطلاعاتی در مورد فرش ماشینی بدانید تا بتوانید اگاهانه و عاقلانه خرید کنید به ذکر مطالبی در این مقاله پرداخته ایم که راهنمای مناسبی برای شناخت و انتخاب بهتر شما می باشد.

 

مراحل بافت فرش ماشینی

مرحله ابتدایی بافت فرش ماشینی، این است که الیاف طبیعی و مرغوب به کارخانه وارد می شود سپس به بخش رنگرزی فرستاده می شود و در این بخش رنگ های متنوع و مرسوم در فرش بافی رنگ می شوند (در بعضی کارخانه ها نخ رنگ شده آماده استفاده می گردد) بعد از آن تحویل واحد ریسندگی نخ شده  و با درجه های متفاوت به نخ هیت ست تبدیل می شوند.

در بخش ریسندگی نخ مورد نیاز به سه شکل تولید می شود نخ تار از جنس پنبه، پلی اسستر و نخ  پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه از جنس اکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز تهیه می شود.
در مرحله بعد نخ ها به دستگاه های فرش بافی تحویل داده می شود تا طبق نقشه کامپیوتری ارسال شده به دستگاه بافته شود.

برای بافته شدن یک فرش ماشینی نیاز به یک نقشه یا طرحی است که دستگاه فرش بافی بتواند آن را بخواند پس در این زمان نیاز به دخیل شدن کامپیوتر در صنعت فرش بافی است. وقتی طرح یک فرش را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم متوجه می شویم هر چهار قسمت عینا شبیه هم می باشند پس می توان تنها یک قسمت از چهار قسمت را انتخاب کنیم و بقیه را از همان تصویر اولیه نقشه ی فرش استفاده کنیم. بنابراین می بینید که طراحی کامپیوتری نقشه فرش بسیار راحت تر صورت می پذیرد.

 


 

این کار باعث سرعت بخشیدن به کار تولید فرش های ماشینی و صنعتی  در کارخانجات از جمله شرکت فرش توس مشهد می شود.
در ابتدا نیاز به ورود طرح یا نقش مورد نظر از طریق ابزارهای ورود عکس به سیستم کامپیوتر می باشد، سپس این طرح باید ویرایش شده و رنگ آمیزی گردد و اگر رنگ و طرح، مورد پسند واقع شود آماده برای ارسال به ماشین های فرش بافی می گردد.


 

 


 

بعد از بافت فرش طبق نقشه نوبت به مراحل تکمیلی می رسد، مثل آهار زنی پشت فرش، پرداخت سطح فرش، برش طولی و عرضی فرش، کنترل کیفیت و در نهایت بسته بندی فرش و ارسال به بازار برای فروش.

 

دستگاه های تولید فرش ماشینی :
•    CRX 
•    ASR 
•    VTR 
•    HCP 
•    HCI

 


 

تاریخچه فرش ماشینی در ایران:

با بررسی های انجام شده بر روی فرش ماشینی ایران، بافت اولین فرش ماشینی در ده دهه ی پنجاه هجری شمسی  تقریبا چهل سال پیش در ایران رواج پیدا کرده است با الیاف مصنوعی بسیار درخشان و براق توسط ماشین های مخمل بافی تولید شد.
با ورود فرش ماشینی و رواج آن در ایران مردم استقبال خوبی کردند. موسسان، کارخانه ‎داران و سرمایه‎ داران  خوش نام و صاحب نام  کشور اقدام به تاسیس شرکت فرش ماشینی نمودند. 
پس از آن بافت فرش ماشینی با رکود مواجه شد و برای مدت زیادی این صنعت فعالیت زیادی نداشت تا اینکه در سال 57 کارشناسان نساجی با کمک برخی از کارخانه ها به احیاء صنعت فرش ماشینی اقدام کردند.
مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت ویژگی های خاصی دارند و از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. پلی استر به عنوان نوعی ماده پلیمری که از اتیلن ترفتالات تشکیل شده است. 

 


مزایای پلی استر در صنعت فرش ماشینی:

•    به هیچ عنوان پرزدهی ندارد، 
•    برای کودکان که پوست لطیفی دارند بدون حساسیت است، 
•    در شستشو بسیار مقاوم است، 
•    نرم و لطیف است، 
•    باعث پیشگیری از رشد باکتری و میکروب است، 
•    در برابر گرما و سرما عایق می باشد، 
•    در شرایط اسیدی بسیار پایدار، 
•    مقاوم در برابر مواد شیمیایی شوینده و برای مصرف کنندگان کاملا بی ضرر است.
امروزه از پلی استر در صنایع مختلفی استفاده می کنند: 
•    فرش ماشینی
•    صنعت پوشاک
•    پرده بافی
•    روتختی دوزی
•    کف پوش ها

 

فرش ماشینی کلاسیک ابریشم

در بافندگی  از الیاف متنوعی استفاده می شود در بافت فرش های ماشینی نیز همین طور است.

ما قصد داریم به الیاف مرغوب مورد استفاده در فرش ماشینی کلاسیک ابریشم بپردازیم.

 


 
فرش ماشینی کلاسیک ابریشم، ادغام شده ی هنر فرش بافی گذشته است با روش بافتی جدید یا همان فرش های ماشینی. از ابریشم واقعی در بافت این فرش ها استفاده نمی شود و از الیاف ابریشم مصنوعی استفاده می کنند الیاف مصنوعی ابریشم از مرغوبیت و درخشندگی بالایی برخوردار هستند و ویژگی های این نوع فرش نسبت به سایر فرش ها بسیار متفاوت می باشد.


 ویژگیهای فرش ماشینی کلاسیک ابریشم:
•    از الیاف ابریشم مصنوعی یا پلی استر تولید می شود و مرغوبیت و درخشندگی زیادی دارد
•    بر روی سطوح مختلف سُر نمی خورد
•    قابلیت شستشوی آن آسان است
•    در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم است
•    ضد حساسیت و آلرژی مناسب برای افراد مبتلا به حساسیت می باشد
•    بسیار سبک است
•    رنگ آن در شستشو ثابت می ماند
•    در برابر فرسایش مقاوم است
تنوع رنگ و طرح فرش ماشینی کلاسیک ابریشم، بسیار زیاد است و اگر شما در فکر تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود هستید و می خواهید از فرش های زیبا، مقاوم و متنوع استفاده کنید بهترین گزینه فرش ماشینی کلاسیک ابریشم می باشد که نمونه ی بارز هنر فرش بافی قدیم و ادغام با صنعت جدید است.
با ورود صنعت بافت فرش های ماشینی و قالی بافی، با وجود کیفیت و محبوبیت فرش های دست بافت توجه مردم به سمت قالی های ماشینی جلب شد زیرا در این نوع فرش ها رنگ و طرح های مختلف و جذابی بکار رفته است.

 


 

فرش ماشینی دستبافت گونه:

با رشد روز افزون صنعت فرش بافی اغلب شرکت های فرش ماشینی سعی در بالا بردن کیفیت و تنوع رنگ دارند تا جایی که فرش های ماشینی تولید شد دست کمی از فرش های دست بافت ندارد و به آن فرش ماشینی دست بافت گونه گفته می شود.
فرش های ماشینی کلاسیک اکریلیک که کیفیت، جنس، طرح و تنوع بافت آن فوق العاده است باعث شد تا طرفداران زیادی در سطح جهان پیدا کند.
در بافت فرش ماشینی کلاسیک اکریلیک از الیاف مصنوعی اکریلیک که شباهت زیادی به پشم دارد استفاده می شود.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد فرش های بافته شده از اکریلیک این است که با حرارت غیر مستقیم مثلا یک ظرف داغ هیچ اتفاقی برایش رخ نمی دهد.

خصوصیات فرش ماشینی کلاسیک اکریلیک :
•    تنوع در طرح و رنگ
•    عدم جذب رطوبت
•    مقاومت در برابر حرارت غیر مستقیم 
•    مقاومت در مناطق مرطوب
هر فرش یکسری مشخصه و خصوصیات دارد که با آن شناخته می شود از جمله این مشخصات شانه و تراکم در فرش است.
هر فرش دارای دو نوع تراکم است. تراکم عرضی و تراکم طولی فرش. تراکم عرضی یا اصطلاحا شانه فرش به تعداد ریشه در یک متر عرض فرش گویند. تراکم های عرضی مرسوم و رایج در بازار 500 ، 700 ، 1000، 1200 شانه  می باشد.
تراکم طولی تعداد ریشه ها در هر متر از طول قالی، تراکم فرش است. از تراکم های مرسوم و رایج در بازار 1000، 1200، 1400، 1700، 2000، 2550 ، 3000 و 3600 هستند.
تعداد شانه فرش با ریز بافت تر بودن فرش رابطه مستقیم دارد هر چه تعداد شانه فرش بیشتر شود فرش ریز بافت تر است و طرح شلوغ تر و به این نوع فرش ماشینی به اصطلاح فرش دست بافت گونه می گویند و شباهت زیادی به فرش های دست بافت دارد.
فرق تراکم فرش و شانه هر چه شانه فرش بیشتر باشد، یعنی ریشه بیشتر و طرح و نقش متفاوت تر می شود. هر چه تراکم بیشتر فرش متراکم تر و سنگین تر خواهد بود.

 


 
به طور کلی هنگام خرید فرش ماشینی برای انتخاب فرش، دو نکته اساسی وجود دارد، زیبایی فرش و دوام فرش. فرش ماشینی 700 شانه از نخ های نازکتر تولید می شود که باعث کم دوامی فرش و ظرافت بیشتر می شود.
یکی از فرش های ماشینی پر تراکم که بصورت واردات به ایران وارد شده فرش های بلژیکی هستند. این نوع فرش ها از الیاف و طرح های ایرانی بهره برده اند. بسیار سبک و قیمت پایینی دارند. مواد اولیه فرش های بلژیکی ویسکوز می باشد، که مرغوب نیست و بعد از هر بار شستن فرش پرز می دهد و بافت آن گلوله می شود. برای شستن این نوع فرش ها حتما آن را به قالیشویی معتبر بسپارید.


یکی از دستگاه های فرش بافی مورد استفاده در بازار دستگاه فرش ماشینی HCPX2 است. سازنده دستگاه فرش ماشینی HCPX2 شرکت وندویل که با هدف بافت و طراحی فرش ماشینی با کیفیت و نقش فرش های دست بافت ایرانی ساخته شده است و خروجی این دستگاه فرش های دست بافت گونه با کیفیت و طرح زیبا تا حد زیادی به فرش دستبافت نزدیک است.

 


 
در دستگاه فرش ماشینی HCPX2 از ژاکارد بناس مدل MJ با ظرفیت بالا و قابلیت برنامه ریزی برای 24000 نخ خاب در فرش های 700 شانه ، 8 رنگ و 4 متر عرض و یا 500 شانه و 10 رنگ استفاده شده است.
در این دستگاه نوع نخ پود و جنس و ضخیم یا نازکی نخ و ... را برای استفاده در فرش می توان انتخاب کرد و این کار تراکم پودی فرش را تا 3000 بالا برده تا پشت فرش واضحتر و دست بافت گونه باشد. آپشن های طراحی شده در این دستگاه کار بافنده را راحت تر کرده و همچنین یکی از دستگاه های فرش بافی با کمترین ضایعات می باشد و تا حد امکان از، از بین رفتن نخ ها جلوگیری می کند.
دستگاه فرش ماشینی HCPX2 با تمامی الیاف سازگاری دارد و به راحتی می تواند با الیافی مانند پشم، اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، ابریشم، ویسکوز... فرش و تابلو فرش بافت. طبق آمار شرکت وندویل تولید دستگاه فرش ماشینی HCPX2 دو برابر بیشتر از سایر دستگاه ها می باشد.
فرش های ماشینی که در سال های اخیر تولید می شوند به علت دستبافت گونه بودنشان رقیب فرش دست بافت ایرانی محسوب می شود و مشتریان را مشتاق به خرید این نوع فرش ها می کند.

در اكثر خانه هاي ايراني فرش جزء يكي از وسايل ضروري خانه به حساب مي آيد و با توجه به هنر اصيل ايراني فرش هاي ماشيني در طرح و نقش هاي متنوع و بر اساس طرح هاي ايراني-اسلامي طراحي شده اند كه براساس فرهنگ اصيل ايراني است و زيبايي دكوراسيون منزل را دوچندان مي كند. فرش ماشيني با كيفيت و تنوع بالا و قيمت مناسب مي تواند مورد استفاده در دكوراسيون هاي مختلف مورد استفاده باشد. تنوع رنگي كه در فرش ماشيني توس مشهد بكاررفته است هشت رنگ و ده رنگ، بسته به طرح و نقش می باشد و با الگو برداري از طبيعت و طيف رنگي كه در طبیعت به كار رفته است در فرش های خود استفاده می کند. جنس نخ خاب به کار رفته در فرش ها، اكروليك صددرصد هيت ست شده آلمان و نخ پود پنبه رينگ است.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درمورد خرید فرش ماشینی و همچنین توضیحات فنی آن ارائه دهیم تا شما خواننده ی عزیز در هنگام خرید فرش ماشینی، آشنایی لازم را داشته باشید و خریدی درست و مطمئن انجام دهید.