فرشی که میخریم را کجا و چگونه پهن کنیم؟

مکان و فضای مناسب برای فرش در منزل 

 فرش و قالی در دکوراسیون خانه ، به خصوص در خانه ما ایرانی ها حرف اول را می زند.

 اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست. باید بدانید فرشی که می خرید را کجا و چگونه پهن کنید!

فرش توس مشهد اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار میدهد!

 

فرش در منزل

 

برای انتخاب مکان مناسب برای فرش چه قوانینی را باید رعایت کنیم؟

 

قانون اول: پایه های جلوی مبل روی فرش وپایه های عقب روی زمین باشند.

مبل به گونه ای روی فرش قرار گيرد که پایه های جلوی مبل روی فرش و پایه های عقب روی زمین باشد. این ترفند در بیشتر مکان ها کاربرد دارد. به این ترتیب، می توانید قاعده قرارگیری مبل روی فرش را رعایت و فاصله مبل ها را نیز از هم زیاد کنید.

 قانون دوم: هر چهار پایه روی قالی

این فاکتور به اندزه فرش یا قالی بستگی دارد. وقتی قالی بزرگ است و می توان همه مبل و صندلی ها را روی آن قرار داد، نیازی نیست دو پایه روی زمین و دو پایه روی فرش باشد؛ هر چهار پایه مبلمان را روی فرش قرار دهید.

قانون سوم: هیچ پایه ای روی قالی نباشد.

اگربه استفاده از قالیچه های کوچک با طرح های بولد تمایل دارید، بهتر است صندلی یا مبلمان را در اطراف قالی بچینید و هیچ کدام از پایه های آنها روی قالی نباشد. این کار باعث می شود تا قالیچه بیشتر خودش را نشان بدهد.

قانون چهارم: فاصله 45 سانتی متر از لبه های دیوار

این قانون سال ها است که در بیشتر خانه ها رعایت می شود. فرش یا قالی را طوری در اتاق پهن کنید که از اطراف دست کم 45 تا 50 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد.

این قانون را در فضاهای کوچک هم می توانید اجرا کنید و فقط باید 50 سانتی متر را به مثلا 20 سانتی متر کاهش دهید. اتفاقا این طرح در فضاهای کوچک بیشتر خودنمایی می کند.

قانون پنجم: قالی زیر تختخواب 30 تا 45 سانتی متر بزرگ تر باشد.

برای اینکه تخت و اتاق خواب بسیار شیک تر به نظر برسند بهتر است فرشی برای آن انتخاب کنید که از اطراف حدود 30 تا 45 سانتی متر بزرگ تر از اندزه تخت باشد. البته با توجه به اندازه اتاق و تخت می توانید این اندازه را بزرگ تر کنید. اما کمتر از این اندازه به هیچ وجه خوب نیست زیرا باعث می شود تا همه فرش یا قالی زیر تخت برود و اصلا دیده نشود.

البته اگر قالی کوچکی برای اتاق در نظر دارید، بهتر است آن را پایین تخت پهن کنید. قالیچه های کوچک را طوری پهن کنید که از عرض تخت بلندتر باشد.

 

فرش اتاق خواب

 

قانون ششم: فرش زیر ناهارخوری حدود 60 سانتی متر از دو طرف بزرگ تر باشد.

فرشی برای زیر میز ناهارخوری انتخاب کنید که از عرض میز و صندلی ها بزرگ تر باشد و از هر طرف دست کم 60 سانتی متر بیرون بزند. به این ترتیب، حتی وقتی صندلی عقب کشیده می شود نیز همه پایه های صندلی ها روی فرش قرار دارند.

قانون هفتم: راهروی خانه را با فرش پر کنید.

قالی یا فرش باریک و به اصطلاح کناره های زیبایی می توان برای پر کردن راهروهای خانه خریداری کرد. ورودی خانه نیز اگر فضای باریک و راهرو مانند دارد خوب است با قالی پر کنیم.

قانون هشتم: ترکیب فرش ها

هنگام خرید و انتخاب فرش یا قالی برای خانه می توانید به جای یک فرش بزرگ از چندین قالیچه کوچک در کنار هم استفاده کنید. این ایده، نمای زیباتری نیز به فضا می بخشد و می توان چیدمان زیباتری برای اتاق نشیمن داشت.

قانون نهم: همه قوانین را در هم بشکنید

با اینکه ۸ قانونی که در بالا ذکر کرده ایم بسیار کاربردی و عالی هستند، اما گاهی بد نیست همه آنها را دور بزنید و کار خودتان را بکنید. برخی از قالی ها قاعده‌ بردار نیستند، پس خودتان را اذیت نکنید و هر طوری که بهتر است آنها را پهن کنید.

برای گرفتن اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله قالیچه را کجا باید پهن کرد؟ را مطالعه فرمایید.