با پرز فرش چه کنیم؟ چرا فرش پرز میدهد؟

علت پرزدهی فرش چیست؟ 

آیا فرش ماشینی که خریداری کرده اید پرز میدهد؟ نگران نباشید، پرزدهی فرش ماشینی امری طبیعیست و صرفا به معنی بی کیفیت بودن فرش شما نمی باشد. در مقالات سابق صحبت کردیم که فرش های ماشینی با الیاف مختلفی بافت می شوند که بهترین آنها الیاف اکریلیک می باشد. جالب است بدانید الیاف اکریلیک خیلی بیشتر از الیاف پلی استر پرز دهی دارند. بنابراین شما نمی توانید با توجه به میزان پرزدهی فرش، کیفیت فرش را تشخیص دهید. چرا که الیاف اکرولیک که کیفیت خیلی بالاتری نسبت به الیاف پلی استر دارند، پرزدهی بالاتری نیز دارند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که پرزدهی فرش های اکرولیک بیشتر مربوط به ماه های ابتدایی خرید شما می باشد. یعنی زمانی که شما فرش اکریلیک خود را خریداری میکنید میزان پرزدهی آن حداکثر می باشد و با چند بار جاروب زدن و گذر زمان، پرز دهی آن کم کم کاهش پیدا کرده تا به حداقل می رسد. اگر پرزدهی فرش ماشینی شما بعد از مدت قابل توجهی کاهش نیافت، نشان از پایین بودن کیفیت فرش شما خواهد داشت. این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که فرش های با تراکم و شانه ی بالاتر، معمولا پرزدهی کمتری خواهند داشت یعنی یک تخته فرش 1500 شانه به علت ریز تر بودن نخ های خواب آن نسبت به یک فرش 700 شانه پرزدهی کمتری خواهد داشت. 

چگونه از شر پرز فرش خلاص شویم؟ 

روش های زیادی برای پرزگیری فرش وجود دارد. دقت کنید که قبل از پرزگیری حتما از ماسک صورت استفاده کنید تا پرز ها وارد مجاری تنفسی شما نشوند و درب و پنجره منزل را باز بگذارید تا پرز ها راه خروج خود را پیدا کنند. شما می توانید با استفاده از جارو دستی یا برقی هفته ای دو الی سه بار فرش خود را جارو کنید تا پرز های اولیه را بردارید. برای اینکار فرچه های دستی حتی نسبت به جارو برقی عملکرد بهتری در جذب پرز دارند. اگر از جارو دستی استفاده میکنید می توانید آن را کمی نمدار کنید تا پرز هارا به خود جذب کند. دقت کنید که حتما فرش را در جهت خوابش جارو بزنید. جارو زدن فرش در خلاف جهت باعث بیشتر شدن پرزدهی هم خواهد شد. به منظور پیدا کردن جهت خواب فرش کافیست روی فرش دست بکشید. جهتی که دست شما به راحتی حرکت میکند و فرش مانع آن نمی شود جهت خواب فرش می باشد و شما میتوانید خیلی ساده تر و موثر تر به آن سمت جارو بزنید. دقت کنید که با یک بار جارو زدن نمی توان تمام پرز فرش را گرفت، چرا که فرش های نو بعد از پا خوردن مجدد کمی پرز خواهند داد و فرش ماشینی نوی شما حداقل تا ماه اول میزان پرزدهی بالایی خواهد داشت که البته بعد از یک ماه و جارو زدن مکرر باید پرزدهی آن تقریبا به صفر برسد و اگر اینگونه نشد حتما با شرکت تولید کننده ای که فرشتان را خریداری کرده اید تماس گرفته و علت را جویا شوید. 

آیا پرز فرش مضر است و باعث بروز حساسیت می شود؟ 

همانطور که گفته شد بیشتر فرش های اکرولیک هستند که پرزدهی دارند، افراد زیادی هستند که به پرز الیاف اکرولیک حساسیت دارند بنابرین بهتر است هنگام جارو زدن و پرز زدایی فرشی که به تازگی خریداری کردید حتما ماسک به صورت خود بگذارید تا اگر به الیاف اکرولیک حساسیت دارید، سلامتی شما تهدید نشود. همانطور که گفته شد پرزدهی فرش های اکرولیک فقط در هفته های اول اتفاق خواهد افتاد و بعد از چند بار جارو شدن پرزدهی متوقف خواهد شد.  جالب است بدانید در یک سری از کشور های اروپایی، الیاف اکرولیک به علت پرزدهی منع فروش و مصرف دارند و این کشور ها واردات فرش های از جنس پلی استر را نسبت به فرش های اکرولیک ترجیح میدهند چرا که فرش های پلی استر پرزدهی به شدت کمتری دارند. البته از خاطرمان نرود که فرش های اکرولیک نسبت به فرش های پلی استر هم نرم تر هستند و هم از عمر بسیار بالاتری برخوردار هستند. اما اروپاییان با توجه به اینکه با کفش روی فرش راه میروند و زود به زود فرش های خود را عوض میکنند آنچنان عمر ماندگاری و لطافت و نرمی فرش برایشان اهمیتی ندارد. 

نتیجه گیری 

همانطور که گفته شد، اگر فرشی که به تازگی خریداری کرده اید پرز میدهد جای نگرانی ندارد و این پرزدهی به مرور زمان و چند بار جارو خوردن کمتر شده تا بعد از چند هفته به کلی محو می شود. اما اگر این اتفاق نیوفتاد و پرزدهی فرش شما روند کاهشی ای نداشت، نشان از کیفیت پایین الیاف شما دارد. اگر نسبت به پرزدهی فرش خیلی حساس هستید حتما فرش با شانه و تراکم بالاتر تهیه کنید چون فرش ها با شانه و تراکم بالاتر میزان قابل توجهی پرز دهی کمتری دارند. در هفته های اول استفاده نیز سعی کنید مکرر جارو بزنید تا فرش کاملا پرز زدایی شود و اگر خودتان نمی توانید اینکار را انجام دهید، مراکز قالیشویی نیز خدمات پرز زدایی انجام میدهند کافیست با آنها تماس بگیرید تا فرش شما را پرز زدایی کرده و برای شما بیاورند.