بهترین و ماندگار ترین نوع فرش کدام است؟

اگر سری به بازار ها و نمایشگاه های فرش بزنید خواهید دید که عمده ی فرش های فعلی که در بازار می باشند شامل فرش های هفتصد شانه، هزار شانه، هزار و دویست شانه و هزار و پانصد شانه هستند. فرش های 320 شانه و 500 شانه ی محبوب در دهه هفتاد و هشتاد دیگر به ندرت یافت می شوند و بازار خوبی هم ندارند. اما آیا هرچه تعداد شانه بالاتر باشد، ما با فرش بهتری روبرو هستیم؟ از کجا بفهمیم چه فرشی برای ما مناسب تر است و کدام را باید بخریم؟ 

فرش بهتر کدام است؟

تشخیص فرش بهتر، به این سادگی نیست. فاکتور های زیادی وجود دارند. علاوه بر تعداد شانه و میزان تراکم، جنس نخ خواب، جنس نخ پود و حتی دستگاهی که فرش با آن بافت شده از اهمیت بالایی برخوردار است. 

جنس نخ خواب

در بازار ایران از حال حاضر از نخ های متنوعی برای بافت فرش استفاده می شود. به عنوان مثال، نخ اکریلیک، پلی استر، پلی استر ورژن، بامبو و بی سی اف از جمله این نخ ها می باشند. که بهترین و محبوب ترین آن نخ اکریلیک می باشد. دقت کنید که متاسفانه بعضی از شرکت های تولیدی فرش به منظور فریب خریدار و سود بالاتر ممکن است از چند نخ اکریلیک و چند نخ پلی استر برای بافت استفاده کنند و فرش را به اسم تمام اکریلیک به فروش برسانند. پس دقت کنید که فرشی که خریداری میکنید حتما برند مطمئن و با اصالتی باشد که صد درصد اکریلیک بودن آن را تضمین کند. شرکت فرش توس در تمامی فرش های تولیدی خود چه 700 شانه چه 1200 شانه و چه 1500 شانه فقط از نخ صد درصد اکریلیک وارداتی با بالاترین کیفیت استفاده میکند.

جنس نخ پود

جنس نخ پود مورد خیلی مهم تری می باشد که متاسفانه اهمیت بالایی به آن داده نمی شود. اینکه فرش شما با پود پنبه بافت شود یا با پود پلی استر حتی تا یک میلیون تومان نیز در قیمت فرش شما تفاوت ایجاد خواهد کرد. پس یکی از عوامل اصلی که نباید دنبال ارزان ترین فرش برای خرید بود، جنس نخ پود می باشد که عموما به آن اشاره نمی شود. فرش هایی که با پود پلی استر بافت می شوند بعد از گذشت زمان و چند بار شست و شو دچار پوسیدگی و پارگی می شوند و خرید فرش بافت شده با پود صد درصد پنبه از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت فرش توس تمامی محصولات خود را با پود 100 درصد پنبه عرضه میکند البته با توجه به سفارش مشتری امکان تولید با پود پلی استر نیز وجود دارد. 

تعداد شانه و تراکم فرش

منظور از شانه تعداد نرخ در عرض فرش و منظور از تراکم تعداد نخ و گره در طول فرش می باشد. هرچه تعداد شانه ی فرش بالاتر باشد، تعداد نخ در عرض فرش بیشتر و هرچه تراکم بالاتر باشد تعداد نخ در طول فرش بیشتر و درنتیجه فرش از مقاومت و ماندگاری بالاتری برخوردار خواهد بود. چرا که اگر تعداد نخ های به کار رفته در بافت کمتر باشد، فرش زودتر خواهد خوابید و زیبایی خود را از دست خواهد داد. دقت کنید که در فرش های با تراکم بالاتر، به علت اینکه وزن فرش به طور قابل توجهی بالا میرود، ارتفاع نخ خواب را کم میکنند. به عنوان مثال ارتفاع خواب فرش های هفتصد شانه اگر ده میلیمتر باشد وزن تقریبی آنها چهل کیلوگرم می شود. برای تولید فرش 1500 شانه که تراکم آن بیش از دوبرابر از فرش های هفتصد شانه بالاتر است، اگر ارتفاع خواب ده میلیتری لحاظ شود، وزن آن صد کیلوگرم خواهد شد که هم از لحاظ قیمتی و هم حمل و نقل به صرفه نخواهد بود. بنابراین ارتفاع خواب فرش ها با تراکم بالاتر را کمتر میکنند تا وزن فرش در حدود 40 کیلوگرم ثابت باشد. کاهش ارتفاع نخ خواب نیز عمر فرش های باتراکم بالاتر را بالاتر نیز میبرد. به عنوان مثال فرش های شگی که ازبیشترین ارتفاع نخ خواب برخوردار هستند زودتر از تمامی انواع دیگر کوبیده می شوند و میخوابند. و فرش های 1500 شانه بالاترین ماندگاری را دارند.

هرچه تکنولوژی پیشرفت میکند شانه و تراکم فرش ها نیز بالاتر می رود. روز به روز شاهد آن هستیم که کم کم شرکت های بیشتری دستگاه های بافت 500 شانه و حتی 700 شانه ی خود را کنار گذاشته و به تولید فرش 1200 شانه و 1500 شانه روی می آورند. فرش های 1200 شانه در سال های ابتدایی تولید مخالفان و منتقدان زیادی داشت اما این فرش ها کم کم عمده فروش و توجه بازار فرش را جذب خود کردند. این اتفاق برای فرش های 1500 شانه نیز خواهد افتاد. میبایست ظرافت، زیبایی، ماندگاری و لطافت غیرقابل انکار فرش های 1500 شانه را پذیرفت و قبول کرد که شاید تا چند سال دیگه دیگر اسمی از فرش های هفتصد شانه ی محبوب در بازار باقی نماند.

مقایسه فرش 1500 شانه 1200 شانه و 700 شانه

همانطور که گفته شد هرچه شانه بالاتر باشد فرش مقاوم تر با عمر طولانی تری خواهید داشت. و البته به این نکته توجه کنید که شانه و تراکم بالاتر موجب می شود که در طراحی فرش بتوان خلاقیت بیشتری به خرج داده و از طرح های با ظرافت بسیار بالاتری برای بافت این فرش ها استفاده شود. پس فرش هایی که تعداد شانه ی آنها بالاتر باشد از نظر طراحی و نقشه نیز برتری دارند. البته همچنان جمعیت زیادی از مردم طرح های کلاسیک و قدیمی و کم تراکم 700 شانه را میپسندند چرا که این فرش ها ارتفاع خواب بالاتری داشته و هنگامی که روی انها قدم میذاریم احساس نرمی و راحتی بیشتری را تجربه خواهیم کرد. البته به این نکته نیز باید توجه شود که فرش های 1500 شانه از فرش های 700 شانه گران تر نیز هستند و هرچه تعداد شانه ی فرش ما بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. توصیه ی ما به شما این است که اگر بودجه محدودی دارید برای پذیرایی خود فرش 1500 شانه یا 1200 شانه تهیه کنید که ظرافت و زیبایی آن را به منزل خود به ارمغان بیاورید و در عوض برای اتاق خواب های خود از فرش 700 شانه استفاده کنید که اقتصادی تر هستند. 

مزایای فرش های 1500 شانه : بالاترین میزان ظرافت، زیبایی و ماندگاری

مزایای فرش های 1200 شانه : ظرافت، زیبایی وماندگاری بالا و قیمت مناسب تر نسبت به فرش های 1500 شانه

مزایای فرش های 700 شانه : خواب بلند و نرم، قیمت بسیار مناسب و ماندگاری مناسب. 

فرش های 1200 شانه نمای توس مشهد

فرش توس مشهد با توجه به قدرت خرید پایین هموطنان محترم، با استفاده از تیم مجرب طراحی خود توانسته طرح های فرش های 1200 شانه را روی فرش های 700 شانه ی خود پیاده سازی کند. فرش های 1200 شانه نما در واقع همان فرش های 700 شانه با قیمت مناسب و خواب بلند و نرم هستند که با بهره گیری از نخ هایبالک در آنها، و همچنین طرح ها و نقشه های فرش های 1200 شانه ظاهر آنها را مانند 1200 در آورده ایم تا مشتریان گرامی توانند محصولی با کیفیت و نقشه ای زیبا و به روز را با مناسب ترین قیمت به منزل خود برده و زیبایی را برای منزل خویش به ارمغان آورند.