فرش 1200 شانه هایبالک (گل برجسته) بخریم یا ساده ؟

 

آیا شما هم بین اینکه فرش گل برجسته بخرید یا گل ساده مردد شده اید؟ قبل ازینکه بتوانید درست ترین تصمیم را بگیرید لازم است که درمورد این دو نوع فرش بیشتر بدانید. 

 

فرش گل برجسته (هایبالک) چیست؟‌

در صنعت فرش ماشینی، معمولا از هشت رنگ نخ برای بافت فرش ها استفاده می شود. در تولید فرش های گل برجسته، یک یا چند رنگ از این هشت رنگ را از نخ هایبالک استفاده میکنند. این نوع نخ، بعد از بافت فرش در فرایند تکمیل حرارت دیده و به اندازه ی یک تا دو میلیمتر کوتاه تر از نخ های دیگر فرش می شود. معمولا در طراحی فرش ماشینی گل برجسته، رنگ زمینه را از نخ هایبالک انتخاب میکنند پس در نتیجه بعد از بافت و تکمیل فرش، گل های فرش ارتفاع بیشتری نسبت به زمینه ی فرش خواهند داشت و فرش گل برجسته خواهد شد. 

مزایا و معایب فرش گل برجسته (هایبالک) چیست؟ 

فرش های گل برجسته (هایبالک) ظاهر زیبا تر و ظریف تری نسبت به فرش های ساده خواهند داشت، چرا که گل های آن به دلیل برجستگی اندک از زمینه، به صورت شفاف تر دیده خواهد شد و نمود زیبا تری خواهد داشت. اما به علت کاهش ارتفاع خواب فرش در رنگ زمینه، این نوع فرش ها نسبت به فرش های گل ساده، به میزان جزئی از لطافت کمتری برخوردار خواهند بود. 

در گذشته فرش های با گل برجسته، به علت برجستگی بیش از حد مشکلاتی ایجاد میکردند . به عنوان مثال جارو کردن و رفت و روب آنها دشوار بود و برای این خیلی زود استقبال مردم از آنها کم شد، اما امروزه به علت تفاوت تنها یک میلیمتری برجستگی گل ها و همچنین بالا بودن تراکم فرش در فرش های 1200 شانه و 1500 شانه، شما هیچ مشکلی در جارو کردن این فرش ها نخواهید داشت و این مورد دیگر یک عیب به شمار نمی آید.

 

 

فرش گل ساده چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

در بافت فرش های ساده، از نخ هایبالک استفاده نمی شود و در نتیجه ارتفاع خواب فرش در تمامی فرش یکسان هست. این فرش ها نسبت به فرش های با گل برجسته زیبایی کمتری خواهند داشت اما در عوض خواب بالاتر و نرمی بهتری خواهند داشت و وقتی شما روی این فرش ها مینشینید حس بهتری به شما منتقل خواهد شد. 

 

کلام آخر، فرش با گل ساده بخریم یا با گل برجسته؟ 

هیچ یک از این دو نوع را نمی توان به دیگری برتر دانست چرا که پاسخ نسبت به استفاده ی متفاوت افراد ، متفاوت می باشد. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که بیشتر روی مبل مینشینید و به تماشای تلوزیون می پردازید و روی تشک و تخت دراز میکشید، قطعا فرش با گل برجسته برای شما گزینه ی مناسب تری خواهد بود چرا که این فرش ها زیبا تر هستند و به منزل شما جلوه ی زیبا تری خواهند بخشید. 

اما اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که بیشتر روی فرش مینشینید و روی فرش دراز میکشید تا به تماشای تلوزیون بپردازید، فرش های ساده به شما حس بهتری را منتقل خواهند کرد چرا که خواب بالاتری دارند.