چگونه با انتخابی فرشی متناسب، دکوراسیون منزل را زیبا و منحصر بفرد کنیم؟

راهنمای انتخاب رنگ فرش

یکی از آپشن ها و المانهای مهم در زیبایی دکوراسیون منزل، فرشی است که در آن دکوراسیون وجود دارد و به نوعی یا پهن شده است یا روی دیوار نصب شده است. به لحاظ اینکه فرش کالایی گران قیمت محسوب میشود و معمولا امکان تعویض زود به زود آن وجود ندارد لذا انتخاب فرشی که از هر نظر متناسب باشد، بسیار حائز اهمیت است. از منظری دیگر، فرش یکی از قدیمی ترین ملزومات در هر خانه ی ایرانی است که علاوه بر روح بخشی به فضا باعث ضربه گیری کف نیز میشود و نقش عایق صوتی و حرارتی را ایفا میکند. فرش بر خلاف موکت، برای پوشش سرتاسری کف به کار نمیرود و نقش تزئینی دارد.

هیچ فرشی به خودی خود نازیبا نیست اما اگر بطور ناامناسب و غیر هوشمندانه و نا متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب شود، ممکن است جلوه ی زیبایی به دکوراسیون کلی منزل ندهد. در این مقاله نکات مهمی ارائه شده است تا بتوان هنگام خرید فرش تصمیم هوشمندانه ای در مورد انتخاب رنگ و طرح فرش، اتخاذ نمود.

 

  • شناخت علایق و گرایشات رنگی خود

 قبل از انتخاب نهایی اجزاء دکوراسیون، حتما منابع الهام بخش و تصاویر دکوراسیون های دیگر را ببینید چرا که این کار ذهن شما را در انتخاب، بازتر و فعالتر میکند و باعث میشود دید بهتری نسبت به علائق خود و فضای زندگی که مورد علاقه تان است، پیدا کنید و بعد از کشف گرایشات رنگی خود و برانداز کردن گزینه ها، ایده های خود را پیاده سازی کنید.

 

  •  اتاق نشیمن  قلب هر خانه

اتاق نشیمن به منزله قلب و نقطه کانونی هر خانه ای است. بدلیل اینکه اهل خانه، در طول شبانه روز مدت زمان زیادی زا در اتاق نشیمن سپری میکنند، بنابراین رنگ و تم فرش و دکوراسیون اتاق نشیمن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولا رنگ و طرح فرش اتاق نشیمن، رنگ و طرح دکوراسیون بقیه قسمتهای خانه را نیز تحت الشعاع خود قرار میدهد.

 

  •  فرش قرار است در چه خانه ای و کجای خانه با چه ابعادی پهن شود؟

انتخاب رنگ مناسب برای فرش به عوامل گوناگونی بستگی دارد از جمله توجه به این نکته مهم است که قرار است فرش فوق کجا مورد استفاده قرار گیرد و همچنین نیاز های افراد خانواده در انتخاب رنگ فرش موثر خواهد بود. بعنوان مثال در بعضی منازل قسمت پذیرایی صرفا جهت پذیرایی از  مهمان بوده و کاربرد کمتری دارد در این منازل برای پذیرایی می توان فرش های با زمینه روشن را انتخاب نمود.

 

 

 

در خانواده های پرجمعیت و پر رفت و آمد بهتر است از رنگ های تیره تر استفاده شود. یا بطورمثال در خانواده ای که کودک نوپا دارند برای اجتناب از لکه ها شایسته است از فرش های با طرح شلوغ و رنگ تیره استفاده شود و در خانه هایی که حیوان خانگی نگهداری میکنند بهتر است از فرشی استفاده شود که آثار شلوغی  و خاک را مخفی نگه دارد.

فرهنگ و سبک زندگی نیز در این انتخاب ها ناثیرگذار بوده زیرا در بعضی جوامع با کفش روی فرش های منزل رفت و آمد می شود و به همین سبب بهتر است فرش تیره تر و در اندازه کوچک تر در فضا استفاده شود. از سوی دیگر سلیقه و اخلاق افراد استفاده کننده از فرش نیز بسیار موثر هستند اگر شخصی به پاکیزگی، بیشتر از حد توجه دارد و انتخاب فرش روشن ممکن است به عنوان عاملی آزاردهنده باشد بهتر است از رنگ های تیره و یا جنس هایی با کیفیت بالا و مقاوم تر جهت شست و شوی مداوم استفاده شود.

اگر فضای خانه کوچک باشد در این حالت بهتر است فرش در طیف زنگی روشن و خنثی مانند فیلی روشن و ...... انتخاب شود تا فضا بزرگ تر و دلباز تر نشان داده شود. یکی از راهکار های دیگر برای فضاهای کوچک، استفاده از موکتی با پرز نه چندان بلند و تک رنگ با طیف رنگی روشن است. وجود این سبک از فرش موکتی در منازل کوچک  به دلیل سادگی و یکنواختی که ایجاد میکند، جلوه چشم نوازی را به دکوراسیون داده و از شلوغی فضا کم میکند.

 

 

اگر فضای خانه بزرگ و با نور مناسب باشد در اینحالت برای انتخاب رنگ فرش، گزینه های متنوعی وجود دازد. به جز موارد گفته شده در حالات قبل، میتوان از موکت یا فرش با رتگ مکمل با رنگ های موجود در مبلمان و دیوار نیز استفاده کرد تا وجود رنگهای متضاد باعث جذابیت بیشتر فضا شود.

 

  • در نظر گرفتن مدت زمان استفاده از فرش

اگر قرار است فرشی را که خریداری میکنید، مدت زمان طولانی استفاده کنید، باید فرشی را انتخاب کنید که ماندگاری بسیار بالایی از نظر کیفیت داشته و همچنین رنگ فرش را بگونه ای انتخاب کنید که با گذشت زمان از آن خسته نشوید و اصطلاخا دلتان را نزند.

 

  •  غلبه رنگ فرش به رنگ دیگر اجزاء دکوراسیون

بهتر است رنگ فرش نسبت به طیف رنگی مورد استفاده در اجزاء دیگر دکوراسیون، غالب تر  باشد.  رنگ فرش معمولا نسبت به رنگ دکوراسیون و مبلمان، تیره تر و گرمتر است.

 

  • استفاده از سلیقه منحصر بفرد خودتان

اگر در زمینه طراحی دکوراسیون، شم و سلیقه خوبی دارید، در انتخاب رنگ فرش و دکوراسیون جسور باشید و ترکیبهای رنگی جدیدی خلق کنید و از ترکیب رنگهای مرسوم مثل کرم قهوه ای، کرم زرشکی، سفید مشکی و ... فاصله بگیرید یا این ترکیب ها را با اضاقه کردن رنگی نامتعارف، به ترکیبی نو و چشم نواز تبدیل کنید.