فرش 1500 شانه چیست؟

جدید ترین محصول در صنعت فرش ماشینی کدام است؟

فرش 1500 شانه از محصولات نوظهور در عرصه و صنعت فرش ماشینی است.

صنعت فرش ماشینی از ابتدای ظهور تا به حال دائما رو به رشد بوده و همگام با رشد تکنولوژی خود را بروز کرده است. این صنعت ابتدا با تولید فرش ماشینی 320 شانه ظهور کرد و در بازه های زمانی بعدی فرش های ماشینی 500 شانه، 700 شانه، فرش ماشینی 1000 شانه و 1200 شانه تولید و وارد بازار شدند. بعد از آن فرش 1500 شانه در صنعت فرش ماشینی پدید آمد.

فرش ماشینی 1500 شانه از انواع دیگر فرش ماشینی، ریزبافت تر بوده و کاملا دستبافت گونه بنظر میرسد. این نوع فرش زیبایی و کیفیت بینظیری دارد و اگر بگوییم کیفیت آن از فرش دستبافت چیزی کم ندارد، گزاف نگفته ایم.

 

 

مشخصات فنی فرش ماشینی 1500 شانه:

فرش ماشینی 1500 شانه با دستگاههای فوق پیشرفته HCiX 3 بافته میشود. نخی که در فرش ماشینی 1500 شانه بکار میرود بسیار نازک و ظریف است و جزء ظریف ترین الیاف محسوب میشود و به همین دلیل فرشی که از دستگاه خارج میشود بسیار طریف، لوکس و شیک است. فرش ماشینی 1500 شانه وقتی به آهار میرود نیز مقداری از قد نخ خاب آن کوتاه میشود و همین امر در ظریف و نازک شدن فرش تاثیر دارد و باعث میشود فرش بیش از پیش زیبا و ظریف بنظر آید.

به تعداد گره هایی که در یک متر عرضی فرش وجود دارد شانه و به تعداد گره هایی که در یک متر طولی فرش وجود دارد تراکم میگویند. در فرش 1500 شانه تعداد 1500 گره در عرض وجود دارد و تعداد 4500 گره در یک متر طول وجود دارد. فرش ماشینی 1500 شانه دارای تراکم 4500 است. تراکم بسیار بالا در این نوع فرش باعث میشود که طرح و نقش آن به هم پیچیده شود و نقش آن براحتی قابل رویت نباشد. به همین دلیل در بافت فرش 1500 شانه از نخ هایی استفاده میشود که سایز بسیار ریزی داشته  باشند.

 

در بافت فرش 1500 شانه چه نوع نخ هایی استفاده میشود؟

نخ تار: این نوع نخ، از پنبه خالص تهیه میشود.

نخ پود: از جوت یا کنف تهیه میشود که از کشور بنگلادش وارد میشود.

نخ خاب: این نخ، از نوع اکریلیک هیت ست شده است. برای آشنایی بیشتر با نخ اکریلیک میتوانید مقاله مزایای نخ هیت ست شده  را مطالعه کنید.

نخ ریشه: ریشه برای تزئین به انتهای طول فرش دوخته میشود و جنس آن از پنبه است.

 

فرش 1500 شانه چه مزایا و معایبی دارد؟

  • زیبایی و ظرافت منحصر بفرد

از مزایای مهم این نوع فرش، زیبایی و ظرافت دلنشین آن است. فرش 1500 شانه کاملا شبیه فرش دستبافت ابریشمی است و بسیار لوکس و شیک بوده و مناسب برای سالنهای پذیرایی مجلل است.

 

  • بافت ریز و دستبافت گونه

ایرانیان هنردوست، به لحاظ اینکه فرش 1500 شانه کاملا دستافت گونه بنظر میرسد، از این مدل فرش ماشینی استقبال خوبی کرده اند.

 

  • تنوع ابعاد

فرش 1500 شانه بعلت تنوع ابعاد، با هر مکان کوچک و بزرگی متناسب شده و آن مکان به زیبایی هرچه تمامتر مفزوش میشود.

 

  • بسته بندی منحصر بفرد و زیبا

یکی دیگر از مزایای مهم فرش 1500 شانه، نوع بسته بندی آن است. چون این نوع فرش بسیار ظریف و نازک است برای بسته بندی آن از ساکهای شکیل و زیبا استفاده میشود. حمل و نقل این ساکها بسهولت انجام میشود و براحتی به خارج از کشور صادر میشود.

 

  • کمترین ارتفاع نخ خاب

ظرافت و لطافت بیش از حد فرش 1500 شانه همانطور که بعنوان یک مزیت برای این نوع فرش ماشینی محسوب میشود، اما از دیدگاه دیگر نوعی عیب هم محسوب میشود. بدلیل اینکه این نوع فرش کمترین ارتفاع نخ خاب را دارد، نمیشود از آن بعنوان کفپوشی که برای نشستن به کار میرود، استفاده کرد.

 

کلام آخر

در کل، زیبایی و دستبافت گونه بودن و کیفیت بالای فرش 1500 شانه، این عیب کوچک آن را میپوشاند و به همین دلیل فرش ماشینی 1500 شانه بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

فرش توس مشهد مفتخر است که در طی چند دهه فعالیت، با تولید محصولات بسیار با کیفیت فرش ماشینی در ابعاد و شانه های مختلف، در صنعت فرش ماشینی در داخل و خارچ ایران پیشرو بوده است.  فرش ماشینی 1500 شانه توس مشهد، جزء جدیدترین و بروز ترین محصولات این شزکت است که در نهایت زیبایی و کیفیت، در بازار فرش ماشینی داخل و خارج ایران، عرضه میگزدد.