راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش!!!

بوی بد و نامطبوع  فرش را چگونه رفع کنیم؟

 

فرشی که در منزل پهن است به مرور زمان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. این عوامل ممکن است عوامل محیطی مانند رطوبت، ریخته شدن غذا و ادرار کودک یا ادرار حیوان خانگی،  گرد و غبار و ..... باشد که باعث آلودگی فرش شده و بوی بدی را در آن ایجاد میکند.  فرش معمولا بعلت ساختار و مواد تشکیل دهنده خاصی که دارد واکنش بسیار سریعی در مقابل عوملی مثل جذب رطوبت و آلودگی از خود نشان داده و بوی بسیار بدی از فرش ساطع میشود. این بوی بد ممکن است در دراز مدت اهل خانه را کلافه کرده و صد در صد  راهکاری را برای رفع بوی بد فرش جستجو میکنند.

برای رفع بوی بد در فرش ابتدا بهتر است از مواد طبیعی و کم هزینه استفاده شود چرا که مواد طبیعی آسیب کمتری را به بافت فرش وارد میکنند. در این مقاله راهکارهای خانگی  بسیار مفیدی برای حل این مشکل ارائه میشود.

 

راهکارهای مفید:

 

 راهکار اول: استفاده از جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین براحتی و با صرف کمترین زمان و هزینه میشود در منزل بوی بد فرش را از بین برد. این کار در چند مرحله انجام میشود.

مرحله اول:  ابتدا مقداری جوش شیرین را در محلی از فرش که بوی نامطبوعی میدهد ریخته و آن را با فرچه یا دستمال مالش میدهیم. با این عمل تقریبا نصف کار پیش رفته است.

مرحله دوم: اجازه دهید که جوش شیرین حدودا 24 تا 48 ساعت روی فرش بماند. بعد از این مدت باید بکمک جارو دستی، جوش شیرین را ا فرش جدا کرده و برای پاکسازی بهتر از جارو برقی استفاده کرد . سپس با یک دستمال خیس دوباره سطح فرش را مالش داده تا بقایای جوش شیرین از روی فرش کامل پاک شود.

مرحله سوم:: یک قاشق سرکه سفید را در یک لیوان آب ریخته و محلولی را آماده میکنیم. سپس بصورت اسپری آن را روی فرش آب پاشی میکنیم.. بعد ار 15 الی 20 دقیقه با اسفنج و شامپو فرش را شستشو داده و آب را جمع میکنیم.

 بعد از طی این سه مرحله، بوی بد فرش کاملا از ین میرود.

از جوش شیرین میشود برای از بین بردن لکه ها از روی فرش هم استفاده کرد.

 

راهکار دوم: استفاده از گیاه خوشبوی اسطو خودوس

گیاه اسطوخودوس  دارای رایحه بسیار خوشی است و خاصیت پاک کنندگی  ویژه ای دارد که برای تمیز کردن فرش بسیار مفید فایده می باشد.

2/1 پیمانه اسطوخودوس را  بصورت پودر در آورده تا عطر آن آزاد شود. سپس پودر اسطوخودوس را  با 1 پیمانه جوش شیرین مخلوط میکنیم و آن را روی قسمتی از فرش که بوی نامطبوعی میدهد می پاشیم. مدت زمان بین 30 دقیقه تا یک ساعت نیاز است که این مخلوط روی فرش بماند تا کاملا فرش را بوزدایی کند. چنانچه سطح وسیعی از فرش بوی بدی میدهد باید مدت زمان بیشتری حدودا چند ساعت مخلوط روی فرش بماند. بعد از طی زمان لازم با جاروبرقی فرش بخوبی تمیز می کنیم.

جوش شیرین بوی بد را از بین میبرد و گلهای اسطوخودوس رایحه گل تازه را از خود به جا میگذارد.

 

راهکار سوم:  استفاده از بوراکس

یک ماده ی غیر سمی که از آن برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش میشود استفاده کرد، بوراکس نام دارد. بوراکس یک نمک قلیایی است.

روش استفاده از بوراکس به این شکل است  که بوراکس روی فرش پاشیده میشود و مدت حدودا 30 دقیقه تا چند ساعت باید روی فرش بماند تا اثر خود را پس بدهد سپس با جاروبرقی فرش تمیز میشود.

برای اینکه رایحه خوشی به فرش ببخشید میتوانید به جای جوش شیرین گل  سابیده اسطو خودوس را به بوراکس اضافه کنید و با همان دستور فوق استفاده شود.

 

 

راهکار چهارم:  استفاده از روغن ضروری

یکی از تمیز کننده ها و بوزدا های دیگری که میشود از آن برای رفع بوی نامطبوع قرش استفاده کرد، روغن ضروری نام دارد. این ماده در مقایسه با دیگر بو زداها بسیار موثرتر و ارزانتر میباشد.

روغن ضروری را میتوان با مواد خوشبوکننده ترکیب کرده و از آن برای بوزدایی استفاده کرد. اگر بوی گل را بیشتر دوست دارید میتوانید روغن ضروری را با گل اسطوخوذدوس یا یاسمن یا رز همراه کنید و اگر بوی مرکبات را میپسندید میتوانید لیمو یا پرتقال را انتخاب کنید. همچنین برای از بین بردن بوهای تند میتوانید روغن ضروری را با سدر، نعنا هندی یا چوب صندل ترکیب کنید. 

20-15 قطره روغن ضروری را با ½ پیمانه جوش‌شیرین ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا کاملا جوش شیرین در روغن پخش شود. مخلوط را روی قسمت بدبو فرش بپاشید و بگذارید چند ساعت در طول شب بسته به شدت بو باقی بماند. بعد از آن با چارو برقی بخوبی چارو کشی کنید.

روغن ضروری بسیار فرار بوده و در صورت ترکیب با جوش‌شیرین لکه‌ای از خود روی فرش به جا نمی‌گذارد.

نگران این مورد که جای روغن روی فرش بماند نباشد زیرا روغن ضروری بسیار فرار است و چنانچه با جوش شیرین مخلوط شود اصلا آثاری از خود روی فرش باقی نمیگذارد. 

 

آخرین راهکار: استفاده از بخار شو

این راهکار بعنوان راهکار آخر استفاده میشود چرا که بخار داغ ممکن است به تار و پود فرش آسیب بزند و فرش کیفیت خود را از دست بدهد.

سایت فرش توس مشهد مقالات مفیدی را در زمینه تمیز کردن فرش در منزل ارائه داده است که میتوانید درصفحه اخبارو مقالات آنها را مطالعه نمایید.