مزایای نخ هیت ست شده

چرا در بافت فرش از نخ هیت ست شده استفاده میشود؟؟

در عصر جدید با پیشرفت و رشد تکنولوژی دستگاههای بافندگی، تولید کنندگان نیز به سمت و سویی پیش رفته اند که به جای استفاده از نخ طبیعی معمولی یا نخ مصنوعی معمولی، از نخ هیت ست شده استفاده کنند. آمار نشان میدهد که استفاده از نخ هیت ست شده در واحد های تولیدی، باعث بالا رفتن راندمان کار بین 7 تا 10 درصد شده است که این رقم، رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت میباشد.

 

دلایل استفاده از نخ هیت ست شده در بافت فرش ماشینی:

1-  به لحاظ اینکه استفاده از الیاف هیت ست راندمان کار را بالا میبرد و به تبع آن سرعت بافت بالا میرود، لذا کاربرد الیاف هیت ست شده برای ماشین آلات با تکنولوژی بالا تقریبا یک الزام بحساب می آید.

2-  در بافت فرش با تراکم بالا این موضوع بسیار حائز اهمیت است که نخ بکار رفته، در حین بافت، در برابر پارگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد تا پارگی بیش از حد در کار تولید خللی ایجاد نکند.

 

 

نخ هیت ست شده چیست؟

هیت ست یا هیت ست شده واؤه ای است که هر جا صحبت از الیاف فرش ماشینی است این واژه نیز بگوش میرسد. هیت ست فرایندی است که در طی ریسیدن الیاف، روی بافت درونی نخ انجام میشود. بدین گونه که نخ، تحت بخار و گرما قرار میگیرد بدون اینکه به نخ آسیبی وارد شود. این بخار و گرما باعث تثبیت نخ شده و کیفیت نخ را از جهات مختلف بالا میبرد.

الیاف هیت ست شده نسبت به الیاف معمولی دارای مزایای زیادی است که در ذیل به تفصیل بیان میشود.

 

 

مزایای الیاف هیت ست شده نسبت به الیاف معمولی

1-  بدلیل افزایش کیفیت نخ، فرش، پرزدهی فرش کاهش می یابد و در نتیجه عدم بروز آلرژی یا حساسیت های مختلف برای افراد مستعد، را بدنبال دارد.

2-  بدلیل فرایند هیت ستینگ که روی فرش انجام میشود، فرش در مقابل گرما مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد و دیر تر کیفیت خود را از دست میدهد.

3-  به لحاظ اینکه نخ در فرایند هیت ستینگ، تحت فشار بخار آب قرار میگیرد نرم میشود و اصطلاحا پاخور فرش، نرمتر میشود.

4-  فرش بافته شده با نخ هیت ست شده، پرتر و پفکی تر بنظر میرسد زیرا نخ هیت ست شده در فرایند هیت ستینگ پفکی میشود و اصطلاحا بالک یا چگالی توده ی بیشتری دارد.

5-  فرش بافته شده با نخ هیت ست شده نسبت به فرش بافته شده با نخ معمولی از نظر بهداشتی برتر است.زیرا این نوع فرش، در برابر گرد و غبار و آلودگی، مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

6-  نخ هیت ست شده در برابر فرسایش و ساییدگی از خود مقاومت بیشتری نشان میدهد.

7-  این فرش که با نخ هیت ست بافته میشود بافت یکنواخت تری دارد.

8-  فرش با نخ هیت ست شده بصورت دانه دانه یا دانه اناری جلوه میکند.

9-  تشخیص سرنخها در فرش بدلیل دانه دانه جلوه کردن فرش

10- بعلت پفکی شدن و حجیم شدن نخ، میزان مصرف نخ کاهش می یابد و فرش بهتر پوشش داده میشود.

11- تثبیت رنگ بطوریکه فرش بعد از بارها شستشو دچار تغییر رنگ نمیشود.

12- تاب نخ ثبات و دوام بیشتری پیدا میکندو فرش بافته شده با نخ هیت ست شده، ماندگاری بیشتر و بهتری خواهد داشت.

13- طرح و رنگ و نقشه این فرش بهتر به چشم می آید و در نظر بیننده بیشتر جلوه گری میکند.

14- در حین بافت فرش، پارگی نخ کاهش می یابد.