محافظ ریشه فرش چیست

کاور ریشه فرش و نقش آن در زیبایی فرش ما 

 

اهمیت ریشه در فرش و عوامل آسیب به آن

ریشه، قسمتی از فرش است که هم باعث زیبایی و ظرافت فرش می شود و هم نسبت به بقیه نقاط فرش بیشتردر معرض آسیب می‌باشد. اگر بی توجه به این موضوع، به ریشه های فرش در هنگام تی کشیدن یا جارو زدن دقت نکنیم، یا در مجاورت با خاک و آب و رطوبت و رفت و آمد یا آلودگی هوا قرار گیرد باعث کثیفی یا حتی پوسیدگی ریشه ها می شود و به مرور کنده می‌شود. در این صورت فرش جلوه خود را از دست می‌دهد و اگر ریشه‌های فرش از بین برود ممکن است باعث شود بدنه و بافت فرش نیز از هم باز شود. 
فرقی ندارد که فرش ماشینی باشد یا فرش دستباف، عواملی که ذکر شد به مرور باعث کثیفی و فرسایش ریشه‌های فرش می شود. 

عامل دیگری که باعث از بین رفتن ریشه های فرش می شود شستشوی زیاد آنهاست، اگر برای شستشوی ریشه ی فرش از مواد شوینده بسیار قوی استفاده شود خیلی زود ریشه ها استحکام خود را از دست داده و از بین می‌روند. یکی از راه هایی که میتوان فرش ها را کمتر شستشو داد این است که از فرش‌هایی با رنگ های تیره تر که کمتر کثیف می‌شوند، استفاده کنیم.
معمولا روش هایی که برای جلوگیری از کثیفی ریشه فرش ماشینی استفاده می‌کنیم، بافت ریشه‌های فرش یا تا زدن ریشه‌ها زیر فرش است. این روشها می تواند به کمتر کثیف شدن فرش کمک کند اما راه حل های مناسبی نیستند. گاهی اوقات نیز برای مرتب بودن ریشه ها از چسب پهن استفاده می‌شود که شاید روش مناسب و ساده ای به نظر برسد اما زیان این کار از مزیت‌های آن بیشتر خواهد بود و در هنگام کندن چسب یا کشیده شدن آن ریشه ها کنده می‌شود و پس از کندن چسب، مواد باقی مانده بر روی ریشه خود نیاز به تمیز کردن دارد که باز هم به ریشه فرش آسیب می‌رسد. اما روش بهینه ای که می‌توانید استفاده کنید تهیه کاور برای ریشه است.

 

چسب زدن ریشه فرش

 

کاور ریشه فرش چیست؟

کاور ریشه فرش که در بازار موجود است طوری طراحی شده که چسب بسیار کمی در لبه آن استفاده شده، کاور روی لبه های فرش محکم می‌شود و از بهم ریختگی و کثیفی ریشه فرش جلوگیری می‌کند و باعث افزایش عمر ریشه فرش می‌شود و نیازی به ترمیم مجدد ندارد. 
سوال 1: کاور ریشه فرش را از کجا باید تهیه کنیم؟
معمولا از فروشگاههای عرضه لوازم پلاستیکی در بازار یا قالیشویی ها می‌توانید کاور ریشه فرش را تهیه کنید، هنگامی که فرش را به قالیشویی می‌فرستید می‌توانید درصورت دلخواه کاور ریشه فرش نیز سفارش دهید که برایتان نصب کنند.
سوال 2: چه زمانی کاور ریشه فرش را عوض کنیم؟
اگر خودتان کاور ریشه را نصب کرده اید سعی کنید هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید و توجه داشته باشید پس از هر بار قالیشویی کاور ریشه را تعویض کنید. کاورهای پلاستیکی را سعی کنید زودتر تعویض کنید.

محافظ شیشه ای ریشه فرش

انواع کاور ریشه :

کاور ریشه به صورت کاور توری، کاور پلاستیکی و کاور پارچه‌ای در بازار موجود است.
شاید دیده باشید که ریشه های قالی دستباف را درون پارچه های سفیدی به شکل لفافه دوزی به لبه فرش دوخته باشند. لفافه دوزی روشی مناسب است برای حفظ ریشه ها و از بهم ریختگی ریشه ها جلوگیری می‌کند. 
نوع پارچه ای که معمولا در این روش استفاده می‌شود پارچه های متقال یا برزنت و یا انواع دیگری از پارچه‌های مقاوم است که بافت نخی مشبک دارند و به راحتی هوا از آنها رد می شود. در این روش ریشه های فرش را داخل این پارچه‌ها قرار داده و بعد دو طرف پارچه را به ابتدای بافت کوک می‌زنند که باعث تمیز ماندن و جلوگیری از آسیب های شیمیایی و فیزیکی به ریشه ها می‌شود.
کاور های توری و پلاستیکی و انواع دیگر آن ها که در بازار موجود است و اصطلاحا شیشه ای گفته می‌شوند، ریشه‌ های فرش در آن‌ها تا حدودی پیداست و این باعث زیبایی و جلوه فرش می‌شود، این کاور ها باعث حفاظت تا حد قابل توجهی از ریشه شده و جریان هوا به راحتی از آن ها عبور می‌کند. 

 

روشهای نصب صحیح کاور ریشه فرش


طریقه نصب کاورهای شیشه ای ریشه به این شکل است که نوار باریکی از چسب که خیلی قوی نیست که آسیب به فرش بزند در لبه های فرش نصب می‌شود.