چهلمین سالگرد افتتاح موزه فرش ایران

مراسم چهلمین سالگرد افتتاح موزه فرش در 25 بهمن ماه برگزار شد.

مراسم سالگرد افتتاح موزه فرش

موزه فرش در تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ در ضلع شمالی پارک لاله افتتاح شد. این موزه با هدف انجام پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به خصوص فرش ایرانی شکل گرفته است.

موزه فرش ایران مکان مناسبی برای نگهداری و نمایش باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است. این موزه یکی از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به حساب می‌آید.

چهل تخته فرش دوره صفوی در چهلمین سالگرد تاسیس موزه فرش ایران

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس موزه فرش ایران گفت: اوایل انقلاب کمتر از 70 موزه در کشور داشتیم، اما امروزه حدود 650 موزه فعال در کشور داریم و تصمیم داریم موزه‌های جدید را به تدریج راه‌اندازی کنیم.

وی قرارگیری فرش‌های صفوی در کنار دیگر فرش‌ها را در موزه فرش امری مهم برای آشنایی مردم و هنرمندان با آثار و تاریخ کشور دانست.

وی افزود: پارسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان بودجه عمرانی به موزه فرش اختصاص پیدا کرده است. تصریح کرد: به تازگی نیز مصوبه‌ای اجرا شده که مطابق آن تمام درآمد موزه‌ها صرف بهبود آنها خواهد شد.

 

مراسم چهلمین سالگرد تاسیس موزه فرش ایران

مراسم چهلمین سالگرد تاسیس موزه فرش ایران عصر ۲۵ بهمن ماه و با حضور پیشکسوتان و هنرمندان صنعت فرش در موزه فرش ایران برگزار شد. همچنین در حاشیه این مراسم چهل فرش دوران صفوی نیز به نمایش گذاشته شد.

نمایش فرش های موجود در موزه فرش ایران

نمایش فرش های موجود در موزه فرش ایران

نمایش فرش های موجود در موزه فرش ایران

نمایش فرش های موجود در موزه فرش ایران

حضور چهره های مطرح در حوزه فرش در این مراسم در موزه فرش ایران به چشم میخورد. همچنین کریم باقری و علی دایی نیز از جمله مهمانان این دوره مراسم بودند. 

حواشی مراسم سالگرد افتتاح موزه فرش ایران

حضور دو چهره محبوب فوتبال ایران در سالگرد افتتاح موزه فرش ایران

در ادامه این مراسم، محمدرضا کارگر رئیس کل موزه‌های کشور گفت: در دهه 50 اتفاقات خوبی مانند موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران رخ داد که موجب نگاه ویژه به جایگاه موزه‌ها شد.

کارگر ادامه داد: در حال حاضر یک موزه فرش تخصصی در آستان قدس رضوی داریم و یک موزه فرش تخصصی در تبریز نیز در حال ساخت است.

موزه فرش ایران

وی با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور و عدم حمایت دولت از حوزه فرش، تصریح کرد: سرنوشت فعلی فرش نتیجه عدم مداخله دولت است، این در حالی است که رئیس‌جمهور اعلام کرده بودند دولت تاجر خوبی نیست و همین وضعیت فعلی فرش نشان می‌دهد که دولت نه تاجر خوبی و نه هنرشناسی خوبی، امیدواریم تا بتوانیم تا با کمک هنرمندان در این زمینه پیشرفت کنیم.