قیمت فرش ماشینی وابسته به چه عواملی است؟

قیمت فرش ماشینی وابسته به چه عواملی است؟

 

فرش و از جمله فرش ماشینی مانند کالاهای مصرفی دیگر دارای اتحادیه و صنف میباشد که بر روی المانهای مختلف آن از جمله قیمت آن نظارت مستقیم دارد.

اگر سری به بازار فرش ماشینی بزنید با انواع بسیار گوناگونی از فرش ماشینی روبرو میشوید که هر کدام جنس، رنگ، طرح و مسلما قیمتهای متفاوتی دارند.

ویژگی مورد توجه و بحث ما در این مقاله ویژگی قیمت است. قیمت فرش ماشینی به عوامل بسیار گوناگونی بستگی دارد که این عوامل قیمت فرش ماشینی را تغییر میدهند. اما این نکته دلیل بر این امر نمیشود که مبنای مشخص و واضحی در اختیار مصرف کننده قرار نگیرد تا بر اساس آن بتواند قیمت یک تخته فرش ماشینی را تقریبا به درستی تخمین بزند و در این بین افراد سودجو نتواند بازار فرش ماشینی را دردست خود گرفته و روی قیمتها تاثیر گذار باشند.


عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش ماشینی
زمانی که به یک نمایشگاه فرش برای خرید فرش یا بازدید مراجعه میکنید به این نکته پی میبرید که هر فرشی با فرش دیگر حتی اگر مشابه باشند، از نظر قیمت متفاوت است و در این لحظه ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دو فرش که از نظر ظاهر نقشه و طرح و رنگبندی کاملا مثل هم هستند چرا از نظر قیمت متفاوت هستند؟

این عوامل میتواند شامل: محل و منطقه بافته شدن فرش ماشینی، اصالت و زیبایی فرش ماشینی، رچ فرش، نوع چله فرش ماشینی،  بروز بودن طرح و رنگ و نقشه فرش، ابعاد فرش ماشینی، جنس الیاف و کیفیت مواد اولیه بکار رفته در فرش ماشینی و تناسب رنگبندی و .... باشد.


بر همگان واضح و مبرهن است که نمی توان بر روی اثر هنری، قیمت و ارزش گذاشت . فرش نیز جزء اثر هنری می باشد.

فرش هم جزء مواردی هست که میتواند جزء آثار بسیار نفیس و هنری محسوب شود. مخصوصا فرش ایرانی که در همه دنیا معروف و بنام و شناخته شده است. البته این تعابیر بیشتر شایسته فرش دستبافت ایران است اما فرش ماشینی ایران هم به تبع فرش دستبافت جزء آثار نفیس و هنری بشمار میاید و توانسته است در دنیا جایگاه خود را پیدا کند. با این تفاسیر قیمتگذاری روی چنین شیئی بسیار کار سخت و دقیقی است.

حال به اختصار به بررسی عوامل تاثیر گذار روی قیمت فرش ماشینی میپردازیم.


جنس الیاف بکار رفته در فرش ماشینی
در بافت فرش ماشینی از الیاف مختلف با جنس و کیفیت متفاوت استفاده میشود. و هر نوع از الیاف بسته به نوع جنس و کیفیت و کشور تولید کننده اش دارای قیمت متفاوتی است. مسلما الیافی که از کیفیت بالاتر مانند بدون پرز بودن و دوام بیشتر و ..... برخوردار هستند قیمت بالاتری هم دارند.

مهمترین و رایج ترین الیافی که در بافت و تولید فرش ماشینی استفاده میشود عبارت است از: پنبه، الیاف اکریلیک، الیاف اکریلیک هیت ست شده، الیاف بی سی اف، الیاف پلی استر و غیره.

در این میان الیاف اکریلیک هیت ست شده نسبت به بقیه ی الیاف از نظر قیمت، از فیمت بالاتری برخوردار است.

 


 

تعداد رنگ بکار رفته در فرش ماشینی و تناسب در رنگبندی
تعداد رنگ هایی که در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار میگیرد میتواند در قیمت فرش بسیار تاثیر گذار باشد به گونه ای که هر چه تعداد رنگهای بکار رفته در فرش افزایش یابد قیمت فرش نیز افزایش خواهد یافت .اما تناسب رنگبندی هم در بافت فرش بسیار مهم است ممکن در بافت فرشی رنگهای زیادی بکار برود اما بعلت عدم تناسب در رنگبندی نقشه زیبایی از کار در نیاید..


تراکم و تعداد شانه فرش ماشینی
یکی از المانهای مهم در مقایسه ی بین دو فرش ماشینی، تعداد شانه و تراکم هر فرش است. تعداد گره هایی که در فرش ها وجود دارد در دو بعد عرض و طول با یکدیگر تفاوت دارند.

تراکم: به تعداد گره هایی که در طول فرش وجود دارد، تراکم گفته میشود.

شانه: به تعداد گره هایی که در عرض فرش وجود دارد شانه گفته میشود.

چنانچه تعداد شانه و تراکم در یک فرش بالا برود، به تبع آن وزن و حجم فرش نیز بالا میرود. 

بالا بودن وزن و حجم در فرش ماشینی باعث بالا رفتن قیمت فرش ماشینی میشود.

همزمان با پیشرفت صنعت فرش ماشینی تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی هم رشد یافته است. روند پیشرفت شانه در فرش ماشینی به شکل زیر است.

فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه. و از رایج ترین تراکم ها نیز می توان به تراکم 1000 ، تراکم 1200 ، تراکم 2000 ، تراکم 2550 و تراکم 3000 اشاره کرد .


ابعاد و اندازه ی فرش ماشینی
در گذشته ی نه چندان دور بعلت بزرگ بودن خانه ها و اتاقها، مردم تمایل داشتند که از فرشهای قواره بزرگ یا سایز بزرگ برای اتاقهای پذیرایی و نشیمن استفاده کنند. اما امروزه با کوچک شدن خانه ها و اتاقها، ابغاد فرشها هم کوچکتر شده است.

در حال حاضر ابعاد متعارف و استاندارد  فرش دستبافت و فرش ماشینی در بازار، فرش 6 متری، فرش 9 متری و فرش 12 متری است. ابعاد دیگری از جمله فرش 4 متری و فرش 15 متری و 24 متری نیز ممکن است دربازار پیدا شود اما این ابعاد بیشتر سفارشی است و خیلی رایج نیست.

مسلما هر چه ابعاد فرش بیشتر شود، قیمت فرش هم بالا میرود.

 

 نوع دستگاه بافنده فرش ماشینی
دستگاهی که از آن برای بافت فرش ماشینی استفاده می شود در قیمت آن تاثیر گذار است. دستگاه هایی که برای بافت فرش ماشینی موجود میباشند را از دو کمپانی شونهر آلمان و وندویل بلزیک وارد کشور می کنند . و بیشتر دستگاه های که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند جزء دستگاه های به روز و مدرن می باشند .
هر چه دستگاه بافنده فرش بروزتر و مدرن تر و با تکنولوژی برتری باشد قیمت فرش تولید شده توسط آن دستگاه هم بیشتر خواهد بود چرا که از کیفیت و دوام بشتری برخوردار خواهد بود.

 

 

کلیه عوامل مطرح شده، در قیمت فرش ماشینی تاثیر مستقیم و بسزایی دارند. کارخانجات فرش توس مشهد با استفاده از دستگاههای مدرن و منطبق با تکنولوژی روز دنیا و استفاده از الیاف صد در صد اکریلیک با کیفیت فوق العاده عالی، اقدام به تولید فرش ماشینی نموده است. تولیدات و محصولات فرش توس مشهد، بدون پرز و با دوام هستند و سالها بدون از دست دادن کیفیت و تغییر رنگ در دکوراسیون منازل خودنمایی میکنند.