در مورد فرش چاپی بیشتر بدانیم

در مورد فرش چاپی بیشتر بدانیم

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، شاهد تغییرات چشمگیری در صنایع مختلف هستیم؛ که صنعت فرش ماشینی هم از این امر مستثنی نیست. فرش چاپی یکی از انواع فرش ماشینی است که اخیراً وارد بازار شده و با استقبال خوبی هم روبرو بوده است.


به چه فرشی ، فرش چاپی می‌گویند؟

همانطور که از نام این فرش پیداست از تکنولوژی پیشرفته چاپ در تولید این نوع فرش استفاده می‌شود به این صورت که رول های خام کاملاً سفید از قبل با شانه و تراکم و سایز مشخصی بافته شده و آماده می‌گردند و سپس طرح مورد نظر روی همین فرش های سفید با عمقِ نفوذِ بالای رنگ چاپ می‌شود. تفاوتی که با فرش ماشینی نوع بافت دارد این است که در نوع بافت، طرح مورد نظر گره به گره بافته می‌شود تا فرش نهایی حاصل گردد.


مزایای فرش چاپی چیست؟

کاهش زمان تولید:

در نوع بافت باید دقیقا مطابق با شانه و تراکم و سایز فرش ، نقشه پیکسل به پیکسل طراحی شود (تصویر 1)  که این پیکسل ها همان گره های فرش در بافت هستند؛
 

تصویر1: قسمتی از نقشه ی طراحی شده برای فرش ماشینی نوع بافت

ولی در نوع چاپی چون به نقشه ی پیکسلی (نقطه) شده مطابق با شانه و تراکم ِ فرش نیازی نیست و همان تصویر موردنظر روی فرش سفید چاپ می‌شود (تصویر 2 ) ، لذا بسیار سریعتر از نوع بافت آن آماده می‌گردد.
 

تصویر2: تصویر موردنظر برای چاپ روی فرش

آزادی در طراحی و عدم محدودیت رنگ:

به همان دلیلی که در بالا بیان شد هر تصویری را می‌توان به فرش چاپی تبدیل کرد و چون در این نوع فرش تعداد رنگ بسیار بالاست لذا وضوح و کیفیت تصویر روی فرش بسیار بالا خواهد بود به همین علت برای تبدیل تصاویر چهره و خانوادگی و طبیعت به تابلو فرش از فرش چاپی استفاده می‌شود.


آیا فرش چاپی با شستشو آسیب می‌بیند؟

یکی از شایعاتی است که پیرامون فرش چاپی وجود دارد از بین رفتن رنگ آن با شستشو است ولی در واقعیت چنین نیست حتی اگر از مواد سفیدکننده هم برای این فرش ها استفاده شود هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی‌شود.
شایعه‌ی دیگر در مورد دوام این گونه فرش هاست که برخی تصور می‌کنند چون طرح روی فرش چاپ شده به مرور زمان رنگ آن کمرنگ می‌شود و لذا برای مکان های شلوغ که پاخور زیادی دارد مناسب نیست، ولی چنین باوری صحیح نیست و این فرش ها را می‌توان مانند نوع بافت شده در مکان‌های پر رفت و آمد هم استفاده نمود.