چگونه فرش چرم اصل را از غیر اصل تشخیص دهیم؟

فرش یا کالای چرم چیست؟

کالای چرم از قدیم الایام تاکنون بعنوان یک کالای لوکس، گران و شیک محسوب میشود. بعلات گران بودن و با ارزش بودن آن امروزه افراد زیادی اقدام به تولید نوع فیک یا تقلبی آن نموده اند. کالایی که از  نوع فیک یا تقلبی چرم ساخته میشود ممکن است یا اصلا از چرم خالص نباشد یا قسمتی از آن از نوع چرم خالص باشد. اگر قصد خرید یک محصول چرم با کیفیت عالی را دارید که بسیار هم گران است باید بتوانید بتنهایی چرم خالص را از چرم غیر خالص و فیک تشخیص دهید.

 

انواع چرم خالص:

انواع مختلفی از چرم طبیعی و خالص وجود دارد که در ذیل بصورت فهرست وار بیان میشود.

  • چرم دانه کامل
  • چرم دانه بلند
  • چرم اصل
  • چرم پیوندی

 

  • چرم دانه کامل یا چرم خالص:

این نوع چرم را فقط برای محصولات پر مصرف خریداری کنید. چرم دانه کامل از بیرونی ترین لایه پوست حیوان درست میشود که سخت ترین و با دوام ترین قسمت پوست است و به همین دلیل محبوب ترین نوع چرم بحساب می آید. این نوع چرم قابلیت رنگ آمیزی و تغییر حالت دارد. به دلیل اینکه لایه ی بیرونی پوست حیوان محدود است و همچنین بدلیل سفتی و سختی که دارد کار بر روی آن بسیار دشوار است، به همین دلایل این نوع چرم از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.

 

  • چرم دانه بلند:

اگر خواستید کالای چرم با قیمت مناسب تری خریداری کنید کالایی که با این نوع چرم درست شده است را خریداری کنید. وقتی لایه ی چرم دانه کامل از روی پوست برداشته میشود به لایه چرم دانه بلند میرسد. برای رفع نواقص و پستی بلندی های آن به آرامی روی آن کار میکنند و در نهایت چرمی که بدست میآید صاف تر و سازگار تر از چرم دانه کامل میشود. کار کردن با این نوع چرم راحت تر است و به همین دلیل نسبت به چرم دانه کامل قیمت کمتری دارد.

 

  • چرم خالص:

لایه ی سوم که بعد از لایه ی دانه بلند وجود دارد لایه ی چرم خالص است. این لایه دوام و مقاومت و کیفیت لایه های دانه کامل و دانه بلند را ندارد اما به هر حال چرم خالص است و خواص چرم را دارا است. کار کردن با این لایه بسیار راحت است و چرم سازان میتوانند آن را به هر شکل و شمایلی که خواستند در بیاورند. به دلیل راحتی کار با این نوع چرم، قیمت آن نسبت به چرمهایی که در بالا معرفی شد مناسب تر است.

 

  • چرم پیوندی:

چرم پیوندی از تکه های بسیار کوچک چرم که به هم چسبانده میشود به وجود می آید. کیفیت چرم پیوندی هیچگاه به پای یک تکه چرم سالم و منظم نمی رسد. این نوع چرم، قیمت پایینی دارد  و معمولا برای مصارفی از جمله جلد کتاب و  وسایل کوچکی که کمتر فرسوده میشوند به کار می رود.

 

نکات مهمی که باید موقع خرید کالای چرم خالص بدانید!!!
1- همیشه موقع خرید کالای چرم از جمله فرش چرم و فرش پوست، بسیار محتاط باشید. معمولا کالاهای چرم و پوست بعنوان کالای دست ساز یا کار دست معرفی میشوند اما اگر فروشنده ادعایی در این زمینه نداشته باشد قطعا مطمئن باشید که کالا یا چرم مورد نظر، چرم خالص نیست. کالای چرم خالص معمولا دارای برچسب است.

2- سطح چرم را بررسی کرده و منافذ آن را ببینید. روی سطح چرم خالص در واقع پستی بلندیهایی دیده میشود و شبیه سنگریزه است. این پستی بلندیها نشانه ی خوبی است و خالص بودن و اصل بودن چرم را نشان میدهد. بدلیل اینکه چرم واقعی از پوست حیوانات بدست می آید، بنابراین هر قطعه از آن منحصر بفرد و بینظیر است و شبیه قطعه ی دیگر نیست. دانه های بسیار معمولی و یکنواخت و منظم روی چرم حاکی از آن است که این تکه چرم توسط ماشین ساخته شده است و به هیچ عنوان چرم طبیعی نیست.

 

 

3- به چرم فشار بیاورید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. چرم طبیعی مانند پوست انسان است و در اثر فشار چین و چروک میشود و پس از رفع فشار به حالت طبیعی بر میگردد. چرم مصنوعی براحتی چین و چروک نمیشود و حالت سختی و غیر ارتجاعی بودن خود را حفظ میکند.

 

4- حتما چرم را بو کنید. چرم خالص بدلیل اینکه فقط از پوست حیوانات بدست می آید، بوی طبیعی و شادابی میدهد اما چرم مصنوعی و فیک، بوی مواد شیمیایی و پلاستیک میدهد.

 

5- برای تشخیص چرم خالص از چرم فیک از آتش استفاده کنید. کبریت یا فندک را زیر قسمتی از چرم بگیرید. چرم خالص آتش نمیگیرد و بویی شبیه بوی سوختن مو از خود متصاعد میکند اما چرم مصنوعی و فیک کاملا شعله ور شده و بوی سوختگی پلاستیک براه می افتد.

 

 

6- به لبه های کار نگاه کنید. لبه های کاری که از چرم خالص است یکنواخت و منظم دوخت نشده اما لبه های کار چرم مصنوعی کاملا یکنواخت و منظم است زیرا چرم مصنوعی با ماشینی برش و دوخت میشود.

 

 

7-  چرم خالص موقع تا شدن یا چروک خوردن مانند پوست انسان تغییر رنگ میدهد  و بعد از چند ثانیه بحالت عادی بر میگردد. اما چرم مصنوعی موقع تاشدن تغییر رنگ نمیدهد.

 

8- مقداری آب روی چرم بریزید. اگر چرم خالص باشد آب را به خود جذب می کند اما اگر چرم تقلبی یا فیک باشد، آب بصورت گلوله گلوله روی آن می ایستد.

 

 

محصولات چرم توس مشهد همه از چرم خالص تولید شده و در نهایت کیفیت و دوام و زیبایی به بازار و مشتری عرضه میگردد.