در هنگام خرید فرش اتاق کودک به چه نکاتی دقت کنیم؟

جرا فرش اتاق کودک باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد؟؟؟

در هنگام خرید فرش اتاق کودک دلبندمان باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشته باشیم چرا که کودکان بیشتر از افراد بزرگسال در معرض آلودگی و آسیب هستند. مخصوصا کودکان نوپایی که تازه راه افتاده اند و علاقه به تکرار راه رفتن دارند و در حین راه رفتن ممکن است زمین بخورند. اگر کف اتاق بخوبی و درستی مفروش نشده باشد ممکن است صدمات جدی به کودک وارد شود. همچنین به لحاظ اینکه سیستم دفاعی و ایمنی کودک پایین هست و عوامل محیطی و خارجی تاثیر بیشتری روی آن دارد، لذا انتخاب فرش با کیفیت بالا و بدون حساسیت برای اتاق کودک بسیار حائز اهمیت است.

در ذیل به برخی از ویژگیهای مهمی که فرش اتاق کودک باید داشته باشد اشاره میکنیم.

 

ویژگیهای فرش اتاق کودک

1-  چنس فرش

قبل از خرید فرش الزامی است که راجع به جنس فرش و مشخصات آن اطلاعات لازم را بدست بیاوریم. مهمترین و تاثیر گذارترین پارامتر در انتخاب فرش، مخصوصا فرش اتاق کودک، جنس فرش میباشد. ابتدا در هنگام خرید فرش بهتر است اطلاعات لازم و کافی در مورد مشخصات فنی فرش را از فروشندگان فرش بگیرید. معمولا فروشندگان اطلاعات خوب و کاملی را در این زمینه ارائه میدهند. سپس به شناسنامه فرش مراجعه کنید. در شناسنامه فرش تمامی اطلاعات فنی فرش قید شده است و میتوانید دانش مفیدی را از آن بدست بیاورید.

 

2- ظرافت و لطافت فرش:

ظرافت و نرمی و لطافت نخ بکار رفته در فرش بسیار حائز اهمیت است و فرش اتاق کودک باید لطیف و نرم باشد. کودک باید بتواند براحتی روی فرش راه برود، بخوابد، زمین بخورد و بازی کند.

ظرافت فرش بستگی به تعداد الیلف بکار رفته در نخ فرش دارد. هرچه تعداد الیاف بیشتر باشد، ظرافت بالاتر میرود. معمولا تعداد الیاف بکار رفته در فرش روی لیبل فرش قید میشود اما میشود با دست کشیدن روی فرش و لمس آن به ظرافت و لطافت آن تا حدودی پی برد.

 

3- عدم پرزدهی فرش

عدم پرزدهی فرش یک پارامتر بسیار مهم در فرش اتاق کودک است در حالیکه این پارامتر کمتر مورد توجه قرار میگیرد. بدلیل اینکه ریه های کودک حساس است، اگر پرز فرش وارد دهان و ریه کودک بشود ممکن است مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند.

نخی که در فرشهای با کیفیت بکار میرود حاصل به هم تابیده شدن الیاف ممتد است. چون الیاف ممتد هستند انتهای تمامی آنها در بافت فرش درگیر میشود و به هیچ عنوان از این الیاف پرز آزاد نمیشود. اما فرشهایی که پرز میدهند حاصل به هم تابیده شدن نخ های منقطع است که به مرور زمان و در اثر پا خوردن، تاب نخ باز شده و پرزهای کوتاه از آن جدا میشود. این پرزها ممکن است وارد ریه کودک شود و به تدریج باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت شود.

برای تست اینکه فرش پرز میدهد یا نه میشود موقع لمس فرش، روی قسمت خاصی از فرش خیلی محکم دست کشیده شود و چندین مرتبه این کار تکرار شود اگر پرزی از فرش جدا نشود، فرش دارای خاصیت عدم پرزدهی میباشد.

 

4- مقاومت بالای فرش در برابر شستشو و نظافت

فرش اتاق کودک باید خیلی زود به زود شسته شود تا آلودگیها و میکروب های روی سطح و عمق فرش باعث بیماری کودک نشود. اگر فرش اتاق کودک مقاومت خوبی نداشته باشد دراثر شستشو کیفیت خود را از دست داده و از نظر رنگ و اندازه و موارد دیگر ممکن است تغییر کند. پس لازم است که فرش اتاق کودک از نوع بسیار با کیفیت انتخاب شود. 

 

5- شناسنامه فرش

موقع خرید فرش مشتری باید بتواند به اطلاعات فنی فرش دسترسی داشته باشد. این اطلاغات در شناسنامه فرش ذکر میشود. خریدار میتواند با مطالعه شناسنامه فرش براحتی پارامتر های مهم در فرش را شناسایی کرده و با آگاهی و شناخت کامل اقدام به خرید نماید.

مطالعه شناسنامه فرش قبل از خرید فرش، از اقدامات ضروری و اجتناب ناپذیر میباشد.